FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Omlouváme se čtenářům a uživatelům našeho Poradenského centra, ale poradna daně je dočasně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

DOTAZY NA TÉMA ÚČETNICTVÍ

odpovídal(a): Redakce

Čerpání přestávky na oběd

Dobrý den, pracuji od 8:00 - 17:00. Ve 12:00 - 14:00 jsem přerušila pracovní dobu návštěvou lékaře a vrátila se zpět do zaměstnání. Byla mi automaticky načteno 30 min. na oběd na kterém jsem nebyla. Musím čerpat tuto přestávku na oběd?


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus

Dobrý den, zažádala jsem o kompenzační bonus a ten mi byl hned vyplacen. Za 3 dny jsem ale zjistila, že na kompenzační bonus nemám nárok, tak jsem ho hned vrátila zpět na účet odkud mi byl bonus zaslán a oznámila jsem to na příslušný finanční úřad. Po 2 týdnech mi přišel dopis - Dodatečný platební výměr , že bych měla zaplatit doměřenou daň ve stejné výši jako je kompenzační bonus. Nevím, jestli mám něco platit nebo je to jen nějaké vyrozumění o tom všem, co už proběhlo. Děkuji za případné vysvětlení.



odpovídal(a): Redakce

Čerpání řádné dovolené po MD

Dobrý den, ráda bych se zeptala na kolik dní dovolené mám podle zákona nárok v případě, že jsem přecházela z rodičovského příspěvku na mateřskou dovolenou. Dne 6.10.2019 mi skončil rodičovský příspěvek na první dceru a 7.10.2019 jsem nastoupila na mateřskou dovolenou, která mi skončila 19. 4.2020. Bohužel se s firemní účetní nemohu domluvit na počtu dní dovolené, které mám právo nyní čerpat. Předem děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Nevyplacená mzda

Dobrý den, mám na Vás dotaz - zaměstnavatel zaměstnancům nevyplatil mzdy za období 02/2020 a 03/2020. Výplatní termín je vždy 15. dne následujícího měsíce. Podle zákona tedy okamžité zrušení kvůli nevyplacené mzdě je možno podat 16.4 a můj dotaz zní - jak je to poté s nevyplacenou mzdou, když podám okamžité zrušení prac. poměru na základě nevyplácení? Mám nárok pouze na odstupné ve výši výpovědní doby (tj. 2 měsíce)? Nebo odstupné + náhradu mzdy za tyto nevyplacené měsíce? Děkuji předem za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Faktura

Dobrý den, v minulém roce nebyla jedna faktura zavedena do účetnictví (rok 2018), ale v roce 2018 byla správně uhrazena. Co prosím udělat s touto situací v roce 2019? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Vypořádání spoluvlastnictví

Dobrý den, ke kterému dni by se měly vypořádat finance na společném účtu spolumajitelů nemovitosti, ze kterého se hradí např. opravy - v den podpisu kupní smlouvy, kdy prodávám svůj podíl synovi spolumajitele, nebo ke dni vkladu nového spolumajitele do katastru? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Vypořádání podílu

Dobrý den, prodávám svůj 1/4 podíl na nemovitosti (průmyslový objekt) zájemci, který není v okruhu spolumajitelů. Předkupní právo jsem poslala 3 spolumajitelům, kteří podíl za danou cenu nemají zájem koupit. Problémem je společný účet spolumajitelů, kam chodí pravidelně všechny nájmy a hradí se z něj společně potřebné náklady, pojistky, opravy. Jak mám ošetřit, abych po podpisu kupní smlouvy získala 1/4 částky na společném účtě, protože tam jsou naše zisky. Spolumajitelky tvrdí, že na nic nemám nárok. Je možno např. do kupní smlouvy uvést, že bude provedeno vypořádání ze společného účtu? Mám totiž obavy, že svou částku nedostanu a zůstane k dispozici dál spolumajitelům. Zájemce o koupi podílu je totiž synem jedné ze spolumajitelek. Děkuji za radu.


odpovídal(a): Redakce

Nástup do práce při rodičovské

Dobrý den. Rodičovskou dovolenou mám do konce dubna do té doby budu také pobírat rodičovský příspěvek. Do práce jsem nastoupila 1.12. na původní pracovní smlouvu. Nyní mi chce zaměstnavatel tuto smlouvu “zmrazit” do doby než ukončím rodičák a dodatečně mi od 1.1.2020 vnutit novou pracovní smlouvu na dobu určitou na jinou pracovní pozici. Samozřejmě tím přijdu o veškeré výhody spojené s prémiemi za odpracované roky. Poradíte mi prosím v čem je problém ? Proč nemůžu zůstat v původní pracovní smlouvě? Za prosinec mi nikdo nic neřekl. Předem děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

daňová evidence v domě v podílovém spoluvlastnictví

Dobrý den, jsem spoluvlastníkem v domě v podílovém spoluvlastnictví, kde vedeme pouze daňovou evidenci. Po vyúčtování na konci roku jsme vždy rozdělili zisk podle výše podílu a výnos si každý sám zdanil. Příští rok nás ale čeká velká rekonstrukce, máme stavební povolení, ale nemáme uzavřenou smlouvu o dílo. Je možné část letošního zisku před rozdělením a zdaněním převést do příštího roku, abychom mohli z účtu domu uhradit stavební práce a tak snížit daňový základ? Je možné zisk převést, když nemáme fond oprav? Pokud ano, potřebujeme předběžný písemný souhlas od FÚ? Děkuji za radu, přeji hezký den.


odpovídal(a): Redakce

Rodičovský příspěvek

Dobrý den, nenašla jsem v sekci ani tématu správnou kategorii, tak se předem omlouvám. Ráda bych se zeptala ohledně rodičovského příspěvku. Chci ho vyčerpat co nejdříve, nastavila jsem si čerpání na cca 25000 Kč měsíčně, takže příspěvek vyčerpám cca za rok. Mohu pak i nadále zůstat s dítětem doma? Kdo mi hradí sociální a zdravotní pojištění? Jak je to s umístěním dítěte do školky? V diskuzích jsem četla, že po vyčerpání příspěvku může být díte ve školce pouze 4 hodiny denně, tak nevím, zda je to pravda. Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den



odpovídal(a): Redakce

Poplatek za studium na medicíně

Dobrý den, moc si nevím rady s jednou věcí, a proto se ptám tady. Své bakalářské studium prodlužuji a vlastně čekám jen na státnice. Je mi jasné, že pokud bych znovu nastoupila na bakalářské studium, poplatky mne neminou. Jak je to ale pokud bych se rozhodla studovat například medicínu, která je na šest let? Musela bych si případné čtyři roky platit? Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Vstupní náklady na podnikání

Dobrý den, manželka začala podnikat v oboru fotografka. Před zahájení činnosti jsem ji zakoupil fotoaparát a další techniku. Otázka zní, zda si může dát do nákladů fakturu která je psaná na mě jako na manžela? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dotaz k evidenci a zpracování mezd - zaměstnavatel

Dobrý den, mám dotaz ohledně zpracování mezd. Je nutné zpracovávat mzdy za 1 firmu v jednom mzdovém softwaru? Vedení firmy, ve které pracuji, chce předat část mezd externí účetní, která pracuje v jiném mzdovém softwaru než my. Prý, že to žádný zákon nezakazuje. Ale nebudou jedny mzdové rekapitulace, ale ze dvou účetních programů, odvody se musí sečíst z obou rekapitulací a vyplnit ručně přehledy na správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny. Domnívám se, že účetnictví a mzdy za jednu firmu se musí účtovat jako celek. Vedení mě ujišťuje, že to není protizákonné a nechce s tím nic dělat. Mají pravdu? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Najem bytu soukromou osobou s platbou od jeho zaměstnavatele

Dobrý den, prosim o názor na následující situaci (omlouvam se za nepřesné zařazeni do rubriky tématu-moc neodpovídá): Jednáme o podpisu nájemní smlouvy na byt jako majitelé v režimu vlastnictví SJM. Byt budeme pronajímat soukromé osobě, ktera je německým občanem a je zároveň manažerem české pobočky (s.r.o.) jako dceřinné společnosti z Německa. On bude jako soukromá osoba smluvní stranou, takže bude podepisovat smlouvu “za sebe” jako nájemce. Nájemné ale bude údajně chtit platit ze svého účtu jeho zaměstnavatel přímo nam, tedy české společnost jako právnická osoba - zmíněné s.r.o. Můj první dotaz - nejistota: zda to neni pro nas právní riziko v tom, ze by napr v pripade rozvázání pracovního poměru toho zaměstnance, kdy firma přestane za nej najem platit a on z bytu odejde, přestože mame ujednání o době urcite s garanci doplaceni najmu za sjednané období, nemohla firma po nas požadovat vracení peněz, protože ta platba neni podložena smluvním vztahem mezi námi jako majiteli bytu a firmou ? Druhy dotaz je k tomu, zda muže firma uplatnit náklady na najem pro svého manažera do nákladů z hlediska daní, když nájemní vztah je mezi námi jako majiteli bytu a najemnikem-manažerem firmy jako soukromé osoby ? Neni tato jejich uvažování chybné a tedy pro nas rizikové, ze by mohlo později dojít k nějakým daňovým problémům ? Chápu, ze to neni asi naše starost, ale rad bych věděl, co je správně Dekuji. DK


odpovídal(a): Redakce

podklad pro fakturu

Dobrý den, naše firma uhradila zálohovou fakturu 80.000 Kč na základě předběžné kalkulace , která byla na 84.500 Kč s tím , že vyúčtování bude na základě skutečně spotřebovaného materiálu a odvedené práce. Dodavatel nám vystavil následně vyúčtovací ostrou fakturu + další fakturu. My od něj žádáme přílohu k faktuře, kde bude rozepsaný přesně spotřebovaný materiál + hodiny práce. On nám tuto přílohu odmítá vydat, že tím, že pokud jsme uhradili zálohu tak jsme souhlasili s cenou zakázky. V tuto chvíli víme, že materiál , který byl dodán neodpovídá ceně z kalkulace. Dotaz zní , zda dodavatel má povinnost k faktuře dodat přílohu s vyúčtováním a rozpisem materiálu nebo ne. Případně máme vytvořit reklamaci?


odpovídal(a): Redakce

platby kartou - daňová evidence

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda-li v daňové evidenci při platbě kartou na účet se do příjmů započítává celková částka a do nákladů provize banky, která se odečítá při příjmu n a můj podnikatelský účet? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Proplacení dovolené

Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat: chci ukončit hpp, ale jedu na dovolenou je lepší před nebo po šef souhlasí s obojim. Jak je to s dovolenou? Proplací se.Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Fakturace mimo živnost

Dobrý den, vedu taneční kroužky na živnost. Letos budu pořádat soustředění (mimo živnost, pouze jako FO) bez účelu dosažení zisku, veškeré peníze od rodičů půjdou na ubytování, dopravu atd. Mohu rodičům v případě zájmu vystavit fakturu pro zaměstnavatele, který jim soustředění dítěte proplatí? Popřípadě jaké má tato faktura mimo živnost náležitosti? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Kdy je faktura švarcsystém?

Dobrý den, jsem elektrikář a mám živnost a potřeboval bych pod sebou mít další lidi chtěl jsem to dělat tak že budou taky živnostníci přišlo mi to jako nejednoduší řešení ale dostali se ke mně něco se švarcsystémem a teď nevím co jde a nejde potřeboval bych poradit co a jak. Předem děkuji za pozornost


odpovídal(a): Redakce

Třídění (archivace) faktur do šanonů

Vedu daňovou evidenci, nejsem plátce DPH. 1. Chtěl bych se zeptat, zda můžu vést takto archovaci /třídění/ dokladů? Je to správně, nebo mám něco pozměnit? Chápu to dobře? Takže když si založím šanony: VYSTAVENÉ FAKTURY – čistě jen jednotlivé faktury na příjmy PŘIJATÉ FAKTURY – čistě jen jednotlivé faktury na výdaje BANKA /VÝPISY/ – (?výpis + faktura) nebo jen výpisy? POKLADNA – (přijaté doklady /výdaje/ a zakládat sem i faktury, které byli vystavené zákazníkovi na hotovost /příjmy/?) a pokud jsou v této složce jsou příjmy a výdaje rozlišuje se nějak číslování? 2. Bližší popis pokladny, moc nerozumím, jaké doklady zde mít (přijmy/výdaje nebo oboje) atd. Moc mi pomůžete, jsem podnikající student, který teprve se vším začíná... Děkuji moc!



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.