FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:
Témata v sekci: DANĚ
DOTAZY NA TÉMA DAŇ Z PŘÍJMU FO
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o informaci. Může banka vydat bankovní záruku za klienta pro beneficienta dceřinnou společnost banky? V zákoně jsem k tomuto nic nenašla. Kam by případně měla být tato záruka v účetnictví banky účtována? Děkuji Vám za info.
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, mám dotaz ohledně nákupu zboží ze zahraničí. Nakupuji zboží ze zahraničí, ale nechodí mi s ním faktura. mohu místo toho použít výpis z Paypalu? Je tam rozpis jednotlivých položek, cena jednotlivých položek v cizí měně, celková cena v cizí měně a přepočtená cena v českých korunách. není tam ale podpis ani razítko toho dodavatele. Tento výpis bych pak mohla spárovat s výpisem z běžného účtu, kde je stržená částka v českých korunách za zboží. Může to tak být? nebo bych mohla mít problém s FÚ?? předem moc děkuji za odpověď
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, obracím se na Vás prosím s dotazem ohledně novely zákona o DPH platnou od 1.1.2010. OSVČ - cestovní agentura (nejedná se o cestovní kancelář - nejedná s klienty CK svým jménem)) zprostředkovává klientům francouzské CK v tuzemsku ubytování, stravu a poskytuje průvodcovské služby. Vše najednou pak fakturuje francouzské cestovní kanceláři. Můj dotaz zní: Fakturuje bez DPH podle § 9, odst.1 a vztahuje se na něho § 94, odst.11 ? Nebo fakturuje včetně DPH podle § 10b a pak se na něho § 94, odst.11 nevztahuje? Předem velmi děkuji za odpověď. Jana Mrázová
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den Mohu za předpokladu, že povedu stále DE uplatnit jeden rok výdaje paušálem a další rok se vrátit ke skutečným výdajům.Děkuji za odpověď. Marie K
odpovídal(a): | Redakce |
dobrý den, v roce 2005 jsem nepožádala o vrácení přeplatku na dani z příjmu fyz.osob.Můžu o vrácení požádat nyní? A jak dlouho zpětně to jde? Díky martina
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, prosím o radu, živnostník vede účetnitcví, za loňský rok si uplatnil výdaje paušálem 50%, letos už normálně vede účetnictví, jak začít? Zahajovací rozvahou? Kam zaúčtovat loňskou fakturu zaplacenou letos? A jak zaúčtovat převod peněz pro soukromou potřebu podnikatele? Děkuji za radu. Olga
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, firma koupila auto. Polovinu jsme platili na fakturu a druhá polovina je na úvěrovou smlouvu (jistina + úroky) na 36 splátek.Prosím o radu, jak mám vše zaúčtovat. Děkuji.
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, dnes mám ještě druhý dotaz, týká se dodanění neuhrazených závazků (dle §23 odst. 3 písmeno a) bod 12)), kde nově po novele od r. 2009 by měli dodaňovat neuhrazené závazky po splatnosti více jak 36 měsíců i podnikatelé, fyzické osoby vedoucí daňovou evidenci, tj. uplatňující výdaje dle § 24 (ve skutečné výši, neuplatňují procento z příjmů). Na tento problém existuje několik výkladů. Jeden říká, že stejně jako u osob vedoucích účetnictví se dodaňují jenom závazky, ze kterých vznikl výdaj. Což u daňové evidence ve většině případů vzníká až při zaplacení, maximálně se může jednat o nezaplacený majetek, který lze odepisovat nebo případy leasingu a uplatnění poměrné části bez ohledu na nezaplacení. Druhý zase říká, že jde o postih neplatičů, takže je potřeba závazky dodanit bez ohledu na to, jestli už vznikl výdaj nebo ne. Po zaplacení pak sníží základ daně (dle §23 odst. 3 písm.c) a navíc zaplacenou částku zaeviduje v daňové evidenci běžné jako daňový výdaj. Který výklad je správný? Našla jsem si i zápis z jednání komory daňových poradců s ministerstvem financí, ale tam je řešení daňových poradců zformulováno tak, že si taky nejsem jistá výsledkem, i když se spíše přikláním k prvnímu výkladu, dodanění, jen pokud vznikl daňový výdaj bez ohledu na úhradu (odpisy, leasing), protože jinak by byly fyzické osoby s DE proti účetnictví znevýhodněny, dle mého názoru. Děkuji.
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den,v červnu 2009 jsem ukončila podnikání a prodala nemovitost zahrntou do OM.Můžu částku z prodeje dát do příjmu a zůstatkovou cenu po odpisech OM do výdajů?
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, můžete mi prosím napsat, zda se jedná o řemeslné živnosti a jakým % se budou uplatňovat výdaje? stavební klempířství 80% pomocné a stavební práce 80% tesařské práce 80% zpracování účetnictví 60% poradenská činnost 60% Děkuji za odpověď. J. Kadlečková
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, měla bych dotaz týkající se následující situace: Firma, s.r.o., byla založena v září 2008 a za tento rok byla vykázána ztráta. Začátkem roku 2009 se firma snažila rozjet podnikání ve svém oboru a koupila notebook (cena celkem cca 18 tis. Kč, nárok na odpočet DPH zatím nebyl uplatněn, bude uplatněn pravděpodobně v následujícím roce). Z důvodu celosvětové krize se však propadl zájem o služby, které jsou předmětem podnikání firmy, takže v roce 2009 v podstatě firma nepodnikala. Neuskutečnila žádné zdanitelné plnění ani tím pádem neměla žádný výnos z uvedené ani jiné činnosti. Jediným výnosem jsou úroky z vkladu na bankovním účtu. Proto mám dotaz, jak se nejlépe z hlediska daně z příjmů vypořádat s pořízeným notebookem? Uvažuji o dvou variantách a prosím o jejich posouzení, případně vyvrácení možnosti některou z nich uplatnit nebo o dalším možném postupu v tomto případě. Varianta 1) firma v účetní směrnici určí, že drobným dlouhodobým hmotným majetkem účtovaným na účtech 0 bude majetek od částky cca 15 tis.Kč, který bude od měsíce následujícího po zařazení majetku do užívání odepisován účetními odpisy dle §24 odst. 2 písm. v)(a dle odpisového plánu firmy). Při pořízení pak notebook zaúčtuji na účet 042 a protože firma nevyvíjela činnost, tak ho do užívání v roce 2009 vůbec nezařadím. Je to takto u účetních odpisů možné? A je to možné, když se jedná o majetek, u kterého nejsou vedlejší poř. náklady, nevyžaduje montáž a který je ve stavu způsobilém k užívání (podle §7 odst. 11 vyhlášky č. 500/2002 Sb.) už při dodání? Varianta 2) firma v účetní směrnici stanoví hranici pro drobný dlouhodobý hmotný majetek vyšší a zároveň určí že např. od 3 tis. do této hranice jde o drobný hmotný majetek a bude o něm účtováno jako o zásobách, při jeho vydání do užívání bude zúčtován do nákladů na účet 501 (případně s časovým rozlišením) a bude o něm vedena operativní evidence. Pak bych při pořízení notebook zaúčtovala na účet 112 (a analytikou rozlišila, že se nejedná o materiál ale o DHM) a buď bych ho v roce 2009 nevydala do užívání, tj. k 31.12.09 by byl stále na účtu 112 nebo bych ho vydala do užívání, ale s časovým rozlišením na účet 381, ze kterého bych v roce 2009 na účet nákladů nic nezaúčtovala, protože nejsou výnosy a fima fakticky nepodnikala. V dalším roce, pokud firma skutečně začne podnikat, pak bych teprve zůčtovala poměrnou část nebo celou částku (dle účetní směrnice) na příslušný účet 501. Je to takto možné? A která varianta je vhodnější pro danou situaci? Nebo je ještě jiné, nejvhodnější řešení :-)? Za odpověď předem velice děkuji, tato situace je poněkud nestandartní a nevím si s ní rady. S pozdravem, Formánková
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, fyzická osoba - nákladní kamion.doprava jezdí pro německou přepravní firmu v Německu, dle staré verze DPH měl na řádku č.25 (ostatní uskutečněná plnění s nárokem na odpočet daně) uvedenou částku za dané období, které takto odjezdil. Je povinnen od 1.1.2010 posílat měsíční souhrnné hlášení jako poskytnutí služby ve státě EU či nikoliv. Děkuji za Vaši odpověď
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, měla bych dotaz, zda se může jednat o opravu, ne technické zhodnocení, pokud jde o opravu i za 200 000 Kč? Děkuji
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den pane doktore, chtěla jsem se zeptat, podnikatel vede daňovou evidenci. k 21.12.2009 pozastavil živnostenskou činnost. a má otázka, máme vystavenou fakturu(18.12.) z prosince 2009 ,ale proplacenou,až vlednu(cca 15.1) 2010. Dáme fakturu do daňového přiznání za rok 2009,jako pohledávku a pak za rok 2010,kvůli jedné faktuře udělat DP, nebo co s tím? Děkuji za odpověď Fingrová
odpovídal(a): | Redakce |
Jsem zaměstnanec a mám příjmy z úroků v zaměstnanecké pojišťovně 5000Kč. V práci mi neudělají vyúčtování daně, že musím sám, protože úroky nad 4000 musím danit. Jsou to ostatní přijmy nebo příjmy z kapitálového majetku? Kde je právně zakotveno, že musím příjmy nad 4000 danit?
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s vystavováním zálohových faktur při platbě předem na účet - měla jsem za to, že zálohová faktura je k tomu, když není známá konečná cena, ale teď zjišťuji, že by to mělo být i u platby předem. Jsem neplátce DPH, vedu DE. Zákazník objedná - já pošlu podklady k platbě (bez zálohové faktury) - on zaplatí - a já pak pošlu zboží s fakturou s datem vystavení shodným s datem přijetí platby na účet. Může to tak být bez těch zálohových faktur? A ještě jeden dotaz - zákazník objednal zboží, zaplatil, já vystavila fakturu, ale dodavatel poslal jinou barvu a zákazník tuto nechce a ani nic náhradního. Tudíž zboží jsem neodeslala a zatím ani fakturu. Jak bych měla dál postupovat? Chci mu vrátit peníze. Vystavit dobropis k vydané faktuře a schovat si to jen pro sebe a zákazníkovi (spotřebitel) žádný doklad posílat nemám anebo mu poslat fa s dobropisem (dle mého je to zbytečné). Žádný další doklad či dopis s informací o vrácení částky není v tomto případě, když byla chyba na mé straně, potřeba? Děkuji moc za odpovědi.
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli mohu v daňovém přiznání uvést příjmy z indexových akcií ETF ve stejné kolonce jako příjmy z českých akcií, a oba tyto příjmy zapsat jako jednu částku? Tyto ETF se obchodují na londýnské burze a obchod mi zprostředkovává česká firma.Děkuji. Petr.
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, prosím o vysvětlení případu s úhradou škody: Naše firma provedla na základě objednávky pro firmu B zednické práce. Bohužel náš zaměstnanec způsobil firmě B škodu. Firma B nám následně přefakturovala částku za náhradu škody vč. dph. Tzn. přefakturovala nám fakturu, kterou jim vystavila firma C za opravu námi způsobené škody. Mám zato, že firma B nám měla pouze fakturovat náhradu škody a to bez dph neboť naše firma nedodala firmě B žádné služby uvedené na faktuře - tudiž nedošlo k uskutečnění daňového plnění. 1. Jak účtovat onu přefakturaci vč. dph v DE ? Jedná se vůbec o daňově uznatelný náklad a dph je třeba přiznat? Je vůbec platná taková faktura. 2. Můžeme žádat po firmě B vystavení dobropisu na tu přefakturaci a požadovat nové vystavení faktury, už bez dph na úhradu vzniklé škody. 3.Jak účtovat v DE případný dobropis od firmy B? Náš daŇový poradce tvrdí, že firma B nemůže v tomto případě vystavit fakturu s dph (§4 odst. 2 zákona o dph). Jejich daň. poradce tvrdí, že přefakturace vč. dph není v rozporu se zák. o DPH. Předem děkuji za odpověď
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se daňově hledí na odškodnění obchodního zástupce (§ 669 ObchZ). Je třeba z uvedené částky platit daň z příjmu a pojištění ? Děkuji
odpovídal(a): | Redakce |
Dobrý den, zaměstnankyně ztratila dárkové poukázky určené k prodeji. Tyto poukázky zaúčtujeme na 548 jako nedaňový náklad. Požadujeme úhradu od zaměstnankyně a vytvoříme předpis 335 /648. Bude účet 648 také nedaňový? Děkuji. Opltová