Poradna.finance.cz

Potřebujete poradit s financováním bydlení, s daňovými záležitostmi, nebo třeba s ukončením svého studia?

Položte nám dotaz do příslušné poradny, kde se mu budeme věnovat. Zodpovězení dotazu je bezplatné. Dotazy můžete zadávat do formuláře níže.

FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Pro pokládání dotazů do poradny je nutné, abyste se přihlásili! Učinit tak můžete ZDE

NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, dotaz se týká daňových souvislostí…

Dobrý den, dotaz se týká daňových souvislostí peněžního vkladu mimo základní jmění ze soukromého majetku, kterým společník s.r.o. posiluje již existující podíl (MD 211 - Pokladna/D 413 - Ostatní kapitálové fondy). Je tento vklad osvobozen od daně darovací podobně jako vklady do základního jmění společnosti či nikoliv? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Zabívám se odkupem pohledávek a účtuji v…

Zabívám se odkupem pohledávek a účtuji v jednoduchém účetnictví. V případě postoupení pohledávky např. za 80% nominálu a následném zaplacení dlužné částky dlužníkem po dohodě např. 90%, mu zbývající část, čili 10% nominálu, odpustím. Jak tuto pohledávku evidovat v knize pohledávek a závazků? Musím tento \\\"nedoplatek\\\" donekonečna evidovat, nebo se odúčtuje celý? Jak pak ale při kontrole vysvětlím, že i při úhradě 90% nominálu, jsem tuto pohledávku odúčtoval z knihy celou. Předem Vám děkuji za odpověď.



odpovídal(a): Redakce

Prosím vás o zodpovězení následujícího dotazu: V…

Prosím vás o zodpovězení následujícího dotazu: V roce 1993 vznikla povinnost osobě samostatně výdělečné činné podat přehled o příjmech a výdajích a zaplatit zdravotní pojištění. Následující rok, tj. 1994 měla platit zálohy na toto pojistné. Současně byla tato osoba v zaměstnaneckém poměru. V letošním roce, tj 2000, v měsíci září přišla kontrola ze zdravotní pojišťovny a dlužné pojistné a penále předepsala k úhradě. Zajímá mne, zda lze uplatnit námitku promlčení podle §16, zákona 592/1992 Sb. O pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, a v případě že lze, v jakém stupni řízení a jakým úkonem se tak má stát. Za odpověď předem děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Ráda bych uzavřela nejvýhodnější povinné ručení.…

Ráda bych uzavřela nejvýhodnější povinné ručení. Ösobní auto v nejvyšší kategorii, tj. víc než 2500ccm, bonus pro více než 60 měsíců bez nehody. Chci platit pololetně, tj. bez penalizace rozdělení splátek (nechci tudíž Českou podnikatelskou). Poraďte ústav. Děkuji. SK


odpovídal(a): Redakce

?ivnostenské oprávnění

Živnostenský list mám vydaný v prosinci minulého roku na účetní práce. Jak to bude dál, podle nového živnostenského zákona? Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Mam cca 100 tis. Kc (v USD) urcene k investovani.…

Mam cca 100 tis. Kc (v USD) urcene k investovani. Kam si myslite, prosim, ze bych mohl investovat? Penize bych mohl postradat cca 2 roky.


odpovídal(a): Redakce

Podnikatel, fyzicka osoba mel v letech 1992-1995…

Podnikatel, fyzicka osoba mel v letech 1992-1995 na leasing osobní automobil. Se souhlasem leasingove spolecnosti (platce DPH) provedl v roce 1992 na tomto automobile technicke zhodnoceni, které odepisoval 4 roky. 26.5. 1995 byl tento majetek po ukonceni leasingu preveden kupni smlouvou s cenou 0 Kč do obchodniho majetku podnikatele a pripsan na kartu technickeho zhodnoceni. Automobil byl od roku 1995 castecne pozivan pro soukrome ucely podnikatele. V roce 1995 bylo ze zakladu dane z prijmu vyjmuto 10529,10 Kc (pomerna část leasingovych splatek) a 868,40 Kc (pomerna část odpisu technickeho zhodnoceni). Rovnez byla vyjmuta pomerna část provoznich nakladu. V roce 1996 jiz byl leasing splacen a bylo vyjmuto pouze 433,70 Kc(pomerna část odpisu technickeho zhodnoceni) a část provoznich nakladu. V dalsich letech byly vyjimany pouze provozni naklady (benzin a opravy, STK), protože leasing i odpisovani bylo jiz ukonceno. Od 1.7.1996 byl podnikatel registrovan jako platce DPH. V dubnu 2000 chce podnikatel automobil odprodat za prodejni cenu vcetne DPH 60.000 Kc. Stanovte mi prosim danove nejvyhodnejsi zpusob (z hlediska zakladu DPH a dane z prijmu) a to bud: -odprodejem z obchodniho majetku podnikatele fyzicke osobe nepodnikateli -vyrazenim do osobniho uzivani a jeho naslednym odprodejem fyzicke osobe nepodnikateli behen jednoho mesice.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, jsem český státní občan, je mi 50,…

Dobrý den, jsem český státní občan, je mi 50, a protože pracuji jenom v zahraničí, chtěl bych odvádět do státního penzijního fondu tzv. dobrovolné penzijní pojištění. Jakou optimální částku bych měl platit, když můj dosavadní hrubý měsíční příjem do minulého roku činil v průměru 15 tis. Kč?


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den. Uvažujeme o koupi poloviny…

Dobrý den. Uvažujeme o koupi poloviny rodinného domu, kterou chceme zrekounstruovat a poté použít k bydlení. Cena této poloviny je cca 2mil kč. Naše společné příjmy jsou 35tis čístého měsičně. Úvěry nemáme. Naspořené prostředky bychom použili spíše na rekontrukci než na koupi. Je možné použít polovinu nemovitosti jako zástavu? Pokud ne, jaká jsou možnosti financování? Např. rodiče vlastní byt v praze a rekreační objekt na horách. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

POHLEDÁVKY a OP

K 1.12.1999 si nechám postoupit pohledávku za firmou A v nominální hodnotě 600 tis. Kč, za cenu postoupení 500 tis. Kč splatnou v květnu 1999. K 31.12.199 vytvořím daňově uznatelnou položku 20 % z ceny postoupení, tj, 100 tis. Kč. Tuto pohledávku jsem doposud nezaplatil a platit ani nebudu, protože ji vrátím 5.1.2000 zpět původnímu věřiteli. Musím rozpouštět opravnou položku ve prospěch výnosů v roce 2000?



odpovídal(a): Redakce

Příjmy sboru dobrovolných hasičů

Jako Sbor dobrovolných hasičů pořádáme jednou za rok halovou soutěž pro mladé hasoče od 6 do 15 let.Finance na pořádání získáváme od sponzorů, a to buď jako smlouvou o reklamě, nebo darovací smlouvou, nebo třeba od obecního úřadu oproti předložení účtu. Veškeré náklady i s doklady jsou zaneseny v pokladním deníku. Musíme jako nezisková organizace z těchto získaných peněz platit daň ? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den. následující dotaz se týká problematiky…

Dobrý den. následující dotaz se týká problematiky daně z příjmů fyzických osob. Zajímá mě, zda osoba (matka), která pobírá plný invalidní důchod a přitom příležitistně vypomáhá OSVČ(není jakkoli smluvně upraveno) musí podávat daňové přiznaní, když její roční příjmy nedosahují výše 10 000,--. Podléhá tento vztah registraci k dani z příjmů na FÚ? Může podnikatel uplatnit tyto výdaje jako daňově uznatelné? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Upřesnění a další informace k odpovědi z 18.04…

Upřesnění a další informace k odpovědi z 18.04.2000 Moje firma vlastní ŽL na zprostředkování, elektroenergetické poradenství, montáž a údržba vyhrazených elektrických zařízení a koupě a prodej. Jsem elektroprůmyslovák a právník a dost často provádím ?Přípravné a inženýrské práce ve výstavbě?, někdy pokračují a nebo navazují na montáž vyhrazených elektrických zařízení, definované v dotazu z 18.04.2000. Dotaz č. 1: Jaký ŽL je potřeba na výše jmenované ?Přípravné a inženýrské práce ve výstavbě? ? Dotaz č. 2: Je možné tyto práce provádět pouze ústní dohodou, pokud ano co je nutné pro to provést ? Dotaz č. 3: Je nutná na tyto práce vždy písemná smlouva ? mandátní ? Dotaz č. 4: Jak je nutné definovat ve faktuře při ústní dohodě formulaci prací, aby bylo možné použít snížené sazby DPH 5 % tak, aby nebylo pochyb ani ze strany FÚ ? Dotaz č. 5: Tzn., že výše jmenované práce ve stavebnictví jsou služby ? ( § 16 ? mandátní smlouva) fakturované se sníženou sazbou DPH a ŽL na zprostředkování ? Dotaz č. 6: Nelze tyto služby ?Přípravné a inženýrské práce ve výstavbě? provádět na smlouvu o dílo ? Dotaz č. 7: Jak lze ?Přípravné a inženýrské práce ve výstavbě? provádět na ústní dohodu, se sníženou sazbou DPH a jaký je na to potřeba ŽL ? Ta ústní dohoda je důležitá z důvodu krátkého období, jen části prací a objednatel obvykle žádnou smlouvu nepožaduje a ani se k ní nemá. Obecně, pokud není smlouva na tyto práce jedná se lépe s objednateli. Dotaz č. 8: Co je přesně investice, oprava, rekonstrukce, modernizace, inovace, a další pojmy ve výstavbě ? Prosím o doporučeni literatury s přesným a odborným popisem. Dotaz č. 9: Kdo určuje ve výstavbě co je investice, oprava, rekonstrukce atd., investor, projektant, dodavatel prací, někdo další, tak aby nebylo pochybností s FÚ ? Nebo se tyto skutečnosti konzultují s FÚ. Dotaz č. 10: Je nutné ve výstavbě určit pojem oprava, investice atd. už ve faktuře dodavatele, nebo je to jedno jak je specifikovaní faktura dodavatele ? Pánové děkuji Vám, jste dobří. S pozdravem morgus@volny.cz


odpovídal(a): Redakce

Fyzická osoba kromě svého obvyklého podnikání…

Fyzická osoba kromě svého obvyklého podnikání uskutečnila přednášku pro vzdělávací agenturu, která s ní uzavřela autorskou smlouvu ve smyslu autorského zákona č. 175/1996 Sb. ? předmět smlouvy: vytvoření slovesného díla formou odborné přednášky. Agentura vyplatila odměnu v částce 3000 Kč. Jak tento příjem zdanit? Nemohlo by se jednat o příjem osvobozený podle § 10 odst. 3 zákona o dani z příjmů? Platí se z tohoto příjmu sociální a zdravotní pojištění? Prý se z příjmů podle autorského zákona sociální pojištění neplatí. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

podání přiznání

Dobry den. Od 1.1.2008 jsem byl v evidenci UP.Od 1.8.08-1.9.08 jsem byl zaměstnan.Od 1.9.08 opět v evidenci UP.Mam vedlejši přijem (rentu) a daně si dělam sam.Mam problem se ziskanim Potvrzeni o zdanitelnych přijmech za ten odpracovany měsic od firmy kde jsem byl zaměstnan.Jake mam možnosti s podanim daňoveho přiznani.


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

PRACOVNÍ PRÁVO. Děkuji za včerejší informaci…

PRACOVNÍ PRÁVO. Děkuji za včerejší informaci ohledně homeworkingu mé ženy a prosím o upřesnění odpovědi na mou druhou a třetí otázku. Žena má pracovní úvazek 37,5 hodin týdně. Během týdne školí 4 dny po 8 hodinách. Pátý den má navštěvovat provozovny klientů( 8 hodin práce na provozovně). Tyto časy nemůže nijak ovlivnit. Administrativní zajištění školení, příprava školení (jejich obsah se neustále vyvíjí), běžná agenda, telefonní konzultace pro klienty atd. jí zaberou 10, někdy až 15 hodin týdně. Tedy celkem 50 až 55 hodin týdně. Plus cestování. Plat však bere jen za 37,5 hodiny, protože vedoucí nechce o nějakých hodinách navíc slyšet. Neeviduje je, nezajímají ho. Náhradní volno neumožňuje. Může zaměstnavatel nutit zaměstnance k práci nad rozsah úvazku (ročně řádově 600 hodin) bez náhrady? Je to zákonné??? Ještě k započítávání doby cestování do pracovní doby ( zdůrazňuji, že žena má jako pracoviště uvedeno 1) domácí pracoviště, 2) provozovny vlastní firmy, 3) provozovny klientů - jedná se tedy o území celé republiky): Její pracovní den vypadá například tak, že ráno vyjíždí z domova (bydlíme mimo Prahu) do Ústí n.L., kde má osmihodinové školení. Pak musí zajet do sídla firmy v Praze a pokračuje domů. Jako místo výkonu práce, rozhodné pro přiznání cestovních náhrad(stravného), má stanoveno domácí pracoviště. Opravdu se přejezdy mezi domácím pracovištěm, místem školení a sídlem firmy nezapočítávají do pracovní doby??? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Pronájem penzionu-následný prodej

Od roku 1992 vlastním penzion, který pronajímám jako fyzická osoba. V případě prodeje mám povinnost zaplatit daň z příjmu ?


odpovídal(a): Redakce

Projektová dokumentace při importu - hledisko DPH…

Projektová dokumentace při importu - hledisko DPH Při obchodní spolupráci se zahraničním partnerem (subdodavatelem sportovní stavby v rozloženém stavu - např.bowling.dráha nebo squash.kurt)je uvažováno s fakturací technické dokumentace ke každé finální zakázce realizované v tuzemsku. Je podstatný časový nesoulad (i 8 měsíců) mezi dodávkou zboží - věcné prvky sportovní stavby v rozloženém stavu - a projektovou dokumentací, která je ke každé finální zakázce v tuzemsku jedinečná. Je možno samostatně předložit zmíněnou projektovou dokumentaci k proclení našemu celnímu úřadu? Bude účtováno DPH příp. clo?


odpovídal(a): Redakce

Vyměřovací základ pro sociální a zdravotní

Zapocitavaji se uroky z pujcek a uroky z prodleni do zakladu pro vypocet socialniho a zdravotniho pojisteni ?? Dekuji


odpovídal(a): Redakce

Prosíme o laskavé zodpovězení následujícího…

Prosíme o laskavé zodpovězení následujícího dotazu: Jsme s.r.o. plátci DPH. Na základě dohody s ÚP o zabezpečení rekvalifikace jsme provedli rekvalifikační kurz "Základy podnikání". Naše firma je způsobilá na základě pověření NARP vydávat doklad o kvalifikaci. Jako členové NARP máme uzavřenou mandátní smlouvu na organizační a lektorské zabezpečení těchto vzdělávacích kurzů. Po ukončení kurzu jsme vystavili na ÚP fakturu bez DPH. Postupovali jsme podle §31 ods.1b zákona o DPH (osvobození od daně). Otázka: Bylo postupováno správně při vystavení faktury na ÚP bez DPH a musíme počítat krátící koeficient podle §19a odst.2,3a, §20 zákona o DPH?