Poradna.finance.cz

Potřebujete poradit s financováním bydlení, s daňovými záležitostmi, nebo třeba s ukončením svého studia?

Položte nám dotaz do příslušné poradny, kde se mu budeme věnovat. Zodpovězení dotazu je bezplatné. Dotazy můžete zadávat do formuláře níže.

FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Pro pokládání dotazů do poradny je nutné, abyste se přihlásili! Učinit tak můžete ZDE

NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

odpovídal(a): Redakce

sleva na dani

Dobrý den, v r.2012 jsem byla od 1.1.2012 do 31.3.2012 vedená na úřadu práce jako nezaměstnaná. Od 1.4.2012 do 30.6.2012 jsem byla jako spolupracující osoba k manželovi a platila si soc. a zdr.pojištění. Od 1.7.2012 jsem odešla do starobního důchodu a byla do 31.12.2012 jako starobní důchodce. Chtěla jsem se zeptat, zda si mohu za r.2012 v daňovém přiznání uplatnit slevu na poplatníka v plné výši - 24840 Kč a jestli si mohu uplatnit v daňovém přiznání v plné výši odpočet na penzijní a životní pojištění, tj. 12 tis. + 12 tis.? Děkuji předem za odpověď. Jaroslava


odpovídal(a): Redakce

odpočet úroků z úvěru

Dobrý den, minulý rok jsme koupili s přítelkyní družtevní byt. Vzali jsme si úvěr ze stavebního spoření a rekonstruovali jsme ho. začali jsme v něm bydlet někdy v červnu 2012, ale bohžel jsme se tam ještě úředně nepřihlásili. Počítali jsme s vrácením nějaké částky za úroky, ale mzdová účetní nám řekla že tam musíme mít úřední tralý pobyt (že tam nestačí jen bydlet) a ať si to podáme sami pokud se nebojíme FU. Můžete mi prosím poradit jestli v bytě opravdu musíme mít TP aby jsme mohli uplatnit ten odpočet na daních ?? Popřípadě můžeme zkusit podat žádost o vrácení úroků beztrestně i pokud si nejsme jisti splněním těch zákonných podmínek ? Mockrát děkuji. S pozdrave Bendl



odpovídal(a): Redakce

chci se zeptat, jak to bude mít manžel se slevou…

chci se zeptat, jak to bude mít manžel se slevou na dani z příjmu jako pracující starodůchodce, když ještě živí dceru, která studuje. Já sama jsem v plným invalidním důchodu. Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Mohu použít v daňovém přiznání slevu na…

Mohu použít v daňovém přiznání slevu na poplatníka(24 840 kč),když jsem byl celý rok nezaměstnaný?


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den. Zaměstnáváme již několik let - od…

Dobrý den. Zaměstnáváme již několik let - od roku 2008 "ukrajince". Má v ČR jen přechodné bydliště, nyní žádá o trvalý pobyt v naší republice.... Stále ho zaměstnáváme od roku 2008 na dobu určitou -vždy má smlouvu na rok. Někdo nám to kdysi poradil, že u těchto zaměstnanců to máme tak dělat. Ale já se raději nyní ptám, zda tak činíme správně? Ke dni 31.1.2013totiž zase končí tomuto zaměstnanci smlouva na dobu určitou. Chceme ho dále zaměstnávat. Dotaz: máme s ním zase uzavřít pracovní poměr na dobu určitou? Nebo můžeme i na dobu neurčitou? Jak je to správně.děkuji předem za odpověď.


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Dobrý den, s kamarádem, který se stejně jako já…

Dobrý den, s kamarádem, který se stejně jako já zajímá o hudbu jsme se rozhodli, že bychom uspořádali konzert pár našich známých kapel, které hrají pouze "za cesťák". Místo již máme domluveno s naší hospodskou, která má k hospodě připojen krytý parket. Tuto událost chceme udělat hlavně pro pobavení našich kamarádů a známých, proto nechceme vybírat vstup, ale oslovit firmy a požádat o sponzorství. Tady si ale klademe otázku, na kterou jsem nikde nenalezl odpověď. Potřebujeme k tomuto našemu záměru živnostenský list, popřípadě jaký obor činnosti a jaké další podmínky musím pro pořádání akce splnit? Za další nevím, jak je to se společností OSA, když ani jedna kapela není k OSE hlášena, jestli je nutno hlásit či nikoliv. Četl jsem, že poplatek OSE se odvíjí od výše vstupného, ale pokud kapely pod OSou nejsou, nevidím jediný důvod jí něco platit i kdybych vybíral vstupné. Moc děkuji za odpověď. S pozdravem Jírovec


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Dobry den, Chtela bych se zeptat,zda-li ma…

Dobry den, Chtela bych se zeptat,zda-li ma student z duvodu dlouhodobych zdravotnich problemu omezujici najit si i brigadu pravo na invalidni duvod. Je mi jasne,ze vse zalezi na posouzeni lekare,ale jde mi predevsim o to, jestli muze o duchod zazadat i student,ktery nikdy nepracoval. Rada bych si nasla brigadu,ale bohuzel mi zdravotni stav nedovoluje vykonavat praci jak bych mela. Dekuji za odpoved


odpovídal(a): Redakce

danění akcií

Dobrý den, obracím se na Vás se dvěma dotazy: 1) Zda je možné při výpočtu daňového základu započítat ztrátu při prodeji jednoho akciového titulu oproti zisku z druhého (tímto si co nejvíce snížit základ daně). Je tady možné například zisk z prodeje akcie ČEZu ponížit ztrátou při prodeji akciového titulu ERSTE a tímto si snížit daňový základ. Oba akciové tituly byly drženy méně než půl roku – a jsou tedy daňově účinné. 2) Prodej akcií přes Brokerjet České spořitelny na burze v USA – NASDAQ v měně USD byl ztrátový, např. -1000 USD. Akciový titul byl držen méně než půl roku – a je tedy daňově účinný. V USA nebyla placena daň ze zisku (nedoje tedy ke dvojímu zdanění). Jak správně uvést tento prodej do daně? Zřejmě je potřeba nějakým kurzem propočítat -1000 USD na Kč, jaký je potřeba použít kurz, kde jej zjistím? Je jasné, že prodejem v USA – NASDAQ (viz předchozí věty) jde o zisk 0 Kč = daň 0 Kč – je například možné tento „nulový zisk“ (respektive ztrátu) do výpočtu daňového základu nezahrnovat (např. z důvodu toho, že obchodování s akciemi za rok 2012 skončilo ve významné ztrátě a tak by tato částka ke snížení daňového základu stejně nepřispěla). Jsem FO nepodnikatel, zaměstnanec. Předem děkuji za odpověď S pozdravem Tomáš Novák Jihlava


odpovídal(a): Redakce

odpočet úroků z úvěru

Dobrý den, chci se zeptat na odečitatelnost zaplacených úroků z hypotéky. Úvěr jsme začali čerpat již v průběhu zahájení výstavby RD na jaře 2012, v létě byla stavba dokončena, v září jsme se nastěhovali, v říjnu 2012 zkolaudovali a přesunuli si tamtéž i trvalé bydliště. Můžeme si uplatnit odečet úroků z hypo za celý rok 2012, nebo jen část (po kolaudaci/nastěhování?) nebo vůbec? Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Libor Matura


odpovídal(a): Redakce

účtování v MRP

Dobrý den, Uvádím tyto faktické údaje : jsem provozovatelem fotovoltaické elektrárny , střešní konstrukce na rodinném domu. Jsem čtvrtletní dobrovolný plátce DPH. Na investici do FVE jsem si uplatnil 100% odpočet při pořízení. Mám povinnost odvádět DPH z elektřiny vyrobené a doma spotřebované (nedodané do distribuční sítě). Tuto elektřinu oceňuji cenou za kterou jinak dodávám obchodníkovi z elektřinou přebytky do distribuční soustavy. Vedu daňovou evidenci , používám účetní program MRP Slušovice MRP K/S. ---------------------------- Dotaz: Jaký typ účetního dokladu mám vyrobit a s jakým druhem pohybu jej mám zaúčtovat, aby se mi povinnost odvodu částky DPH přenesla do Daňové evidence DPH a následně promítla do Daňového přiznání? A současně se mi základ této DPH nepromítl do zdanitelných příjmů ? Děkuji Antoš tel.: 602108599, antos@hdnyrany.com



odpovídal(a): Redakce

majetkový podíl v družstvu

Dobrý den, zdědila jsem Majetkový podíl v zemědělském družstvu. Část podílu mě bude letos vyplacena. Musím z toho platit daň z příjmu FO?


odpovídal(a): Redakce

daňová povinnost

Dobrý den, můj partner zdědil po své matce se svojí sestrou v listopadu 2012 každý polovinu rodinného domu. Následující měsíc 12/2012 tento dům prodali. Neměli v něm trvalý pobyt.Matka v něm žila od narození.Matka polovinu tohoto domu získala dědictvím po otci v r.1978 a další polovinu darem od své matky v r.1998. Bude můj partner se svojí sestrou platit kromě daně z převodu nemovitostí také daň z příjmů po prodeji tohoto domu. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

sazba daně

Dobrý den vážení, kupuji nový byt a chtěla bych se zeptat na následující: větší část peněz (formou zálohových faktur) jsem zaplatila v loňském roce, tedy v roce 2012, kdy bylo DPH 14%. Doplatek za byt budu platit na jaře letošního roku a DPH je nyní 15%. Chtěla bych se zeptat jestli mi bude rozdíl v DPH, to je 1% u již zaplacených záloh, dopočítán na konečné faktuře nebo jestli se DPH odvíjí od data, kdy jsem část ceny za byt zaplatila. Tedy část bude se 14% a část s 15%? Předem děkuji za informaci a jsem s pozdravem Indrová


odpovídal(a): Redakce

podnikání jako vedlejší příjem

Dobry den. Uvazuji o podnikani (hlidani deti) ale pritom zustat v praci na polovicni uvazek. Zajima me jak by se v tomto pripade vypocitavali dane z meho podnikani. Tedy specifickY- napr. : budu v zamestnani na polovicni uvazek vydelavat hrubeho 10,000Kc mesicne. Z hlidani deti bych si dejme tomu vydelala dalsich 10,000kc. Mam dve otazky: za 1) kdo by platil socialni a zdravotni pojisteni? Ja jako podnikatel nebo muj zamestnavatel a nebo oba a pokud ano v jake vysi? Za 2) jak by se vypovitaval zaklad dane pro moje podnikani? Dekuji


odpovídal(a): Redakce

pořízení drobného majetku

Dobry den jsme neziskova organizace.Chtela bych se zeptat v prosinci 2012 jsme koupili noteebok za 5000 a tiskarnu za 3000.Musime to dat do drobneho hmotneho majetku pokud nemame stanovenou hranici min.castky,kdy se eviduje jako DHM.Vim ze je zhruba hranice 3000Kč.V roce 2012 budeme uctovat pri nakupu 042/211 a pri zarazeni do uzivani 022/042 a odpisy 551/082.Muzeme odepsat v roce nakupu celou castku porizovaci ceny,aby se nam dostala do nakladu?dekuji Varekova


odpovídal(a): Redakce

danění více příjmů

Dobrý dem. Od 21.7.2012 jsem ve starobním důchodu. Od 1.8.2012 jsem si našel práci "na dohodu o vykonané práci" na Slovensku.Smlouva mě skončila 31.12.2012. Práci jsem vykonával 5 měsíců,v rozsahu 25 hod/měs. Chci vědět,zdali mám povinnost podat daňové přiznání v ČR,příp.nějakou povinnost vůči zdrav.pojišťovně ČR,nebo ČSSZ? Daň z příjmu jsem odváděl na Slovensku. Děkuji za odpoved. Miroslav Pecuch Hodonín


odpovídal(a): Redakce

zahájení podnikání

Dobrý den, jsem začínající podnikatelka,zaměstnanec, zaměstnaná u firmy na Praze 4, toho času však na rizikovém těhotenství a tudíž na neschopence a peníze za zdravotní a sociální mi platí sociální odbot na Praze 8. Rozhodla jsem se nezávisle na svém zaměstnání začít podnikat a to s internetovým obchodem, kde přeprodávám zboží jinému podnikateli, byla jsem si dnes zřídit živnostenský list,zajímalo by mě toto: 1.Nevadí, když jsem na živnostenském úřadě uvedla do formuláře trvalé místo pobytu co mám na občance a do kolonky pro místo podnikaní jsem uvedla jinou adresu a to místo mé chaty, která je však vedena pod evidenč. číslem. a tudíš mi tam nechodí pošta. Nebude to vadit finančáku? Jinak na faktuře pro zákazníka bude jako dodavatel vedeno moje jméno a adresa na onu chatu a jako korespondeční jsem si zřídila p.o.box ve městě, který bude taktéž uveden na faktuře. Ptala jsem se paní na živnostenském a nevěděla zda to nějak vadí. 2.Kam všude musím nahlásit, to, že budu mít toto jako vedlejší podnikatelskou činnost a sociální a zdravotní za mě odvádí sociálka? A budu muset pokaždé když se mi změní situace to znamená když pak přejdu na mateřkou, pak rodičovskou, budu to muset pokaždé někde oznamovat a v případě že ano, tak na jakých úřadech? 3.Dále bych se Vás ráda zeptala, pokud nevydělám za rok více jak 15000,-Kč musím to nějak hlásit finančáku? 4.Budu si moci sbírat faktury za telefon a dát si je pak na konci roku do nákladů? Budu moc ráda, když mi poradíte a přeji Vám hezký den, Monika Nováková


odpovídal(a): Redakce

pokračování v podnikání

Dobrý den. Mám dotaz ohledně pronajatého prostoru pro podnikání. Podnikatel fyzická osoba si pronajal v 2011 prostor od nepodnikatele fyzické osoby. Tento prostor zrekonstruoval a změnil charakter užívání nemovitosti a v 01/2012 ji začal užívat k provozování své výdělečné činnosti. Ve smlouvě o nájmu má uvedeno, že rekonstrukci provede na vlastní náklady a bude o nich účtovat jako o technickém zhodnocení, které bude odepisovat ve svém účetnictví. Ke konci roku 2012 vážně onemocněl a chtěl by toto podnikání ukončit a přenechat dceři, která v tom bude pokračovat. Jedná se prodejnu smíšeného zboží, převezme zásoby a dále bude prodávat a nakupovat na své živnostenské oprávnění. Můžete mi poradit co s uplatněnými náklady a odpisy? Může to uplatnit v roce 2012 a v roce 2013 to uplatní již nový nájemce? Nebo je možné, aby on uplatnil náklady a odpisy v roce 2012 v roce 2013 by si odpisy uplatnil pronajímatel? K nákladům na rekonstrukci mu bylo také vráceno DPH, nemusí ho vrátit? Velmi děkuji za jakékoli reakce. Kuzmická


odpovídal(a): Redakce

spolupracující osoba

Dobry den, chceme s manzelem zahajit podnikani a hledame zpusob, jak mit co nejnizsi pocatecni naklady, nebot z pocatku budou prijmy velmi male (nepokryji minimalni odvody na soc. a zdrav. poj.) Proto uvazujeme o variante, ze si zivnostensky list zridi pouze manzel (ten je i zamenstnancem, takze by zivnost provadel jako vedlejsi cinnost). Mohu mu jako manzelka zdarma pomahat bez jakekoli registrace nekde (se zahakzniky bych komunikovala hlavne ja)? Nebo se musim registrovat jako osoba spolupracujici? Jake by se pak na me vztahovaly povinne zalohy na soc. a zdarv. pojisteni a dane? Ja jsem momentalne doma a pecuji o dite do 6 let (social. poj. si neplatim a zdavotni za me plati stat). Dekuji za odpoved.


odpovídal(a): Redakce

přebytky z kuchyně

Dobrý den začali jsme provozovat kuchyn v restauraci. Každý den zůstávají některá meníčka neprodaná, někdy i 15porcí, která se musí vyhodit. Jak projevit tyto ztráty v účetnictví a jak zaúčtovat? Budu účtovat v nákupní ceně nebo v ceně prodejní? Bude to daňový náklad? Ještě se chci zeptat, zda je nějaký předpis dle kterého se musím řídit při likvidaci jídel nebo můžu mít smlouvu třeba s nějakým zemědělcem,který zbytky odebírá ke krmení a účtovat třeba symbolickou 1kč za odběr a tím to bude vyřešeno? Moc prosím o radu jak z toho vybruslit. Děkuji