FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Pro pokládání dotazů do poradny je nutné, abyste se přihlásili! Učinit tak můžete ZDE

DOTAZY NA TÉMA FINANČNÍ PRÁVO

odpovídal(a): Redakce

Invetura a poplatky pro zaměstnance

Dobrý den, měl bych dotaz. Zaměstnavatel po nás požaduje určitou částku každý měsíc z dýšek nebo ze svého na inventuru, tu už nedělají zaměstnanci ale nadřízeni. Jen nám řeknou že to dopadlo dobře. Dá se nějak bránit těm poplatkům co dáváme, nebo jak to elegantně vyřešít.


odpovídal(a): Redakce

Investiční poradce

Dobrý den, je regulace investičních poradců, a dalších podobných pozic v investiční firmě, která jim zakazuje provádět své osobní investice? Chápu, že je to blízko nebo dokonce by mohlo dojít k insider tradingu, zajímá mě jestli je to nějak regulováno přímo zákonem anebo je to o firemní politice? Snažil jsem si to sám najít, ale nenašel jsem žádnou přímou odpověd, abych si byl jistý. Děkuji za jakoukoliv reakci.



odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus a zaměstnanec

Dobrý den, chci se zeptat jestli mám nárok na kompenzační bonus za duben jsem delší dobu OSVČ a od 1.4. Jsem nastoupil do fabriky na HPP. Nyní tedy jsem zaměstnanec a živnost mám stále otevřenou


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus a insolvence

Dobrý den, jdu si k Vám pro radu. Jako OSVČ v insolvenci jsem si nemohl žádat od října o kompenzační bonus, až teď v únoru za všechna období. Funguji jako obchodní zástupce na smlouvu o obchodním zastoupení na živnost zprostředkování obchodu a služeb. Zajišťuji objednávky, servis, reklamace v kadeřnických salónech. Ty jsou ze 100% zavřená a moje činnost se omezila na max telefon, domnívám se tedy, že má činnost splňuje podmínku omezení činnosti v důsledku vládních opatření z 80%. Zároveň nemám jinou činnost a smlouva mi neumožňuje vykonávat činnost velkoobchodní ve smyslu, nakoupím za 100 prodám za 150 Kč. Přesto Finanční úřad požaduje doložení dokladů, že napřímo prodávám do těchto salónů a doložení poklesu obratu o 80%. Můj dotaz zní, jak se tomuto mám bránit, protože se domnívám, že zákon nestanovuje, jestli jsem OSVČ dodávací na přímo, říká pouze, že pokud jsem schopný prodávat stejné zboží nemám na KB nárok, ale sotva prodáte melír do elektra nebo potravin. Dále chce úřednice prokázat propad tržeb o 80%, zákon, který platit v tomto období však o % propadu tržeb nic neříká, je založen na omezení činnosti. Co by jste poradili? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus za duben 2021

Dobrý den, jsem OSVČ , který ruší živnost k 1.4.2021 a nastupuji do zaměstnání. Mám ještě nárok na kompenzační bonus na duben 2021 , když příjem se udává z faktur vystavených v březnu 2021. Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Kdy mám nárok na kompenzační bonus ve výši 1 000 Kč?

Dobrý den, rád bych se zeptal, na jakou výši kompenzačního bonusu má nárok osoba OSVČ podnikající v kadeřnictví. Jedná se o to, že ve srovnávacím období 2018 nebo 2019 byla osoba OSVČ na mateřské a je tedy logické, že příjmy o které aktuálně OSVČ přichází jsou podstatně vyšší než dotace 500/Kč za den. Vzniká tu situace, kdy má OSVČ zakázáno podnikat, ale zároveň nemá nárok na vyšší bonus protože nesplňuje podmínku poklesu příjmů o 50%, protože ve srovnávacím období byla na mateřské a tím pádem počty nevycházejí. Chci se zeptat, jestli existuje v tomto případě nějaká vyjimka nebo se počítá dle jiného období ? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dotaz kde se dá žádat o náhradu za dočasné uzavření provozovny

Dobrý den, potřeboval bych poradit kde podat žádost o náhradu(nebo kompenzaci) škody způsobenou uzavřením provozovny z nařízení vlády podle krizového zákona. Moje manželka má otevřenou malou restauraci na vesnici. Živnostenský list si otevřela 30.9.2020. protože dříve to nešlo (teprve končila předešlá nájemkyně), která na jaře na dotační program "25" nárok měla. finanční úřad jí řekl že nárok na kompenzační bonus nemá nárok protože nepodnikala v minulém čtvrtletí, na úřadu práce jí řekli že také na žádný COVID program nedosáhne. Podnikání má jako přivýdělek protože má č invalidní důchod cca 8000 a z toho není schopna zaplatit 10000 nezbytné výdaje (energie) nájem má za korunu. Už jsem psal i na ministerstvo obchodu přikládám dopis a odpověď ministra Karla Havlíčka. Vladimír Rath tel.601526420 vladimir.rath@seznam.cz Dobrý den, děkuji za odpověď, ale o kompenzační bonus 500/den žádala na FÚ Louny, kde jí bylo sděleno, že nemá nárok protože v rozhodném období ( červenec, srpen, září) neměla příjem z podnikání. -- Vladimír Rath tel.601526420 vladimir.rath@seznam.cz ---------- Původní e-mail ---------- Od: Havlíček Karel Komu: Vladimír Rath Datum: 7. 1. 2021 22:54:09 Předmět: RE: Dotaz na dotační COVIDOVÝ program Dobrý den, děkuji, podle mě má šanci na kompenzační bonus 500/den. Prosím o reakci p. ředitele Vinklera. Děkuji. KH Odesláno ze smartphonu Sony Xperia ---- Vladimír Rath napsal/a ---- Vážený pane ministře, potřeboval bych od Vás poradit o jaký dotační COVIDOVÝ program si má zažádat moje manželka. V televizi na tiskových konferencích tvrdíte, že každý podnikatel něco dostane, ale finanční úřad i úřad práce jí tvrdí, že na žádnou dávku nemá nárok. Stačilo by jí na pokrytí nezbytných výdajů (energií) což je cca 10000/měsíc. Má otevřenou malou restauraci na vesnici. Živnostenský list si otevřela 30.9.2020. protože dříve to nešlo (teprve končila předešlá nájemkyně), která na jaře dotační program "25" nárok měla. Má č invalidní důchod cca 8000 a z toho a mé výplaty nejsme schopni platit energie. S úctou a pozdravem Vladimír Rath tel.601526420 vladimir.rath@seznam.cz


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Bankovní poplatky

Dobrý den, mám vedený účet v EUR u Reiffeisen banky. Již několikrát se mi stalo, že při výběru EUR v Německu mi byl naúčtován poplatek za tzv. konverzi měny. Jak je možné tento poplatek účtovat, když k žádnému převodu měn nedošlo? Výběr byl uskutečněn z účtu vedeného v EUR a výběr probíhal také v EUR. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Spotřebitelský úvěr

Dobrý den, měla bych dotaz k účtování poplatků za předčasné splacení půjčky. Jedná se o neúčelovou tzv. americkou hypotéku z roku 2006. V té době byla nastavena určitá pravidla předčasného splacení, hypotéka byla posléze postoupena jinému subjektu a konečné podmínky předčasného splacení by měly podle banky být – poplatek mimo změnu fixace – 10% z mimořádné splátky, v době změny fixace – 5% z mimořádné splátky. Domníváme se, že pro tento typ hypotéky je platný zákon č. 145/2010 Sb. – tj., že poplatek za předčasné splacení nesmí být vyšší než 1 % - jedná se o neúčelovou hypotéku s částkou nižší než 1,8 milionu. Máme pravdu my nebo banka, která vyúčtovala poplatek 5 %?


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Družka, závazek, exekuce

Dobrý den obracím se na Vás s tímto dotazem.Jednomu známému zemřela družka v roce 2009 a on za ní platí od r.2009 až doposud exekuci.Strhávají mu pravidelně částku 1.500Kč ze starobního důchodu.Ptám se,zdali na to mají právo,pokud družka nežije?Neměli ani žádný společný majetek.Děkuji Vám velice za odpověď.



odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Šek

Dobrý den, můžete mi, prosím, poradit, jak postupovat, když jsem v dědickém řízení zdědil šek vydaný v USA na jméno mé zemřelé matky? V mé bance (GE) mi bylo řečeno, že nevyplatí šek znějící na jiné jméno, ani na základě potvrzení od notáře. Předem děkuji za jakékoliv info či pomoc.


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Převedení účtu

Dobrý den, chci změnit banku. Jak přesunout SIPO, aby vše navazovalo a nebyla jsem "neplatič"? V nové bance mně radili, abych si vytvořila SIPO účet (klientský účet je již založen), na důchodovém mně radili, abych počkala (převod cca. 2-3. měsíce) než na účet půjdou pravidelné příjmy... U původní banky jsme raději výpověď ještě nepodali(výpovědní doba je měsíc), i když v nové bance radili dát výpověď co nejdříve. Jsem nejistá,jak postupovat? Děkuji za radu. Jana


odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr.

Archivace účetních dokladů

Dobrý den, pracuji ve společnosti, která existuje od roku 1992. Vydáváme knihy. Máme společnosti dvě, s.r.o. a z.s. (donedávna o.s.), vydává občas knihy s dotacemi ministerstva kultury. Nyní nastala situace, kdy jsem kvůli tomu, že brzo vydáme nové knihy a ve skladu není místo, přeházela celý sklad a našla krabice se starými dokumenty. Tím myslím veškeré účetnictví, faktury vydané a přijaté, mzdy, dodací listy, dokumenty o komisních skladech, atp. Těch krabic je opravdu hodně, navíc v kanceláři máme desítky starých šanonů. Co z toho musíme dle zákona uchovávat? Můžu něco z toho skartovat s jistým vědomím, že nikdy nepřijde kontrola, která by se po tom ptala? Děkuji moc za odpověď. S pozdravem Zorka H.