Dobry den, prosim o zodpovezeni, pro Vas jiste…

Sekce: Daně | Téma: Daň z příjmu FO

Otázka: 30.05.2001 11:48


Dobry den, prosim o zodpovezeni, pro Vas jiste triviality... Podnikatel, vedu JU, neplatce DPH, bezne prijmy a vydaje + ukonceny leasing automobilu. Nic mimoradneho. Jak dlouho musim schovavat ucetni doklady ? Jinymi slovy, 31.3.2001 podane DP, co MUSIM mit k dispozici po tomto terminu a neskartovano ? Ne zcela je mi jasne 3 roky zpetne pro kontrolu, ale od kdy ? Zaslechl jsem cosi o novele zakona tykajici se dokladu o leasingu, ze snad az 14 let musi byt doklady archivovany. S diky Vas ctenar Roman Prazak

Odpověď: odpovídal(a): Redakce , 30.05.2001 11:52


Podle zákona o účetnictví se účetní doklady archivují obecně po dobu pěti let po roce, kterého se týkají ( výjimka platí např. u mzdových listů ? 10 let apod. ). Pro účely daně z příjmu není ale přímo rozhodná úschova účetních písemností, ale jejich vypovídací schopnost při prokazování při stanovení daně. U daně z příjmů je důležitá lhůta, po jejímž uplynutí nelze daň vyměřit. Tato lhůta činí obecně 3 roky po konci zdaňovacího období, ve kterém mělo být podáno daňové přiznání za dané období. Tato lhůta se může obecně prodloužit až na 10 let při splnění dalších podmínek. Tyto lhůty pro vyměření však nekorespondují přímo se lhůtami pro úschovu účetních písemností, lze proto doporučit úschovu účetních dokladů až do doby uplynutí lhůty pro vyměření daně, pokud tato lhůta přesahuje lhůtu pro úschovu účetních písemností. U finančního leasingu platí speciální ustanovení o běhu lhůty pro vyměření daně. Tato lhůta totiž počíná běžet až od konce roku, ve kterém bylo možno poprvé ověřit splnění všech podmínek uplatnění finančního leasingu v daňových nákladech, tzn. jedná se o rok, ve kterém obecně došlo k odkoupení majetku nebo cesi nebo zrušení leasingového vztahu. Z toho plyne, že celková doba pro vyměření daně záleží především na délce leasingu. V případě automobilu pořízeného na leasing, kdy leasing započal např. v roce 1998, ukončen byl v roce 2000, lze daň za rok 1998 doměřit až do konce roku 2003 ( místo v roce 2002 ). Tributum Company s.r.o.


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.




Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: DANĚ

odpovídal(a): Redakce

Úlevy na děti

Dobrý den, manžel uplatňuje výdeje procentem z příjmů (60%) spolu se dělíme o příjmy já jako spolupracující osoba (10%). Žijeme všichni ve společné domácnosti. Já jsem zaměstnaná a u zaměstnavatele nemám úlevy na děti. Zajímalo by mě, když si každý dáme do přiznání jedno dítě,tak si každý odečte 15204 Kč,nebo na druhé mladší je to 19 404Kč? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Daňový bonus

Dobrý den, nevěděla jsem jak se mam dotázat na výpočet mzdy,který uvádíte na těchto stránkách, / mzda 16 000 / nevychází mi tam daňový bonus, vy uvádíte 1 744,Kč ale mě vychází 1 729, Kč. Můžete mi upřesnit jak jste došli k vaší částce 1 744, Kč. Děkuji Vám za odpověď. 


odpovídal(a): Redakce

DPH a pronájem

Dobrý den, první dotaz:firma plátce DPH má pronajatý dům od fyzické osoby, který využívá k dočasnému ubytování svých zaměstnanců zdarma, kdy cena jednoho lůžka je 3.500,- Kč, kterou zaměstnavatel platí za zaměstnance pronajímali /příspěvek na ubytování/. Vztahuje se na tuto částku DPH? A když firma sama vybaví pokoje, má nárok na odpočet DPH? druhý dotaz: firma plátce DPH má pronajatou ubytovnu od fyzické osoby, část je využívaná k podnikání - ubytování osob /zde 15 % DPH/ a část využívá k ubytování svých zaměstnanců zdarma /viz první dotaz/.Vztahuje se na tuto částku DPH a jak to je s DPH na vstupu. děkuji


odpovídal(a): Redakce

Pracovní úraz

Dobrý den. Manžel měl pracovní úraz a byl 5 měsíců v neschopnosti. Dostal odškodnění z pojišťovny, se kterou má zaměstnavatel uzavřenu pojistku. V práci mu nyní řekli, že si daně za rok 2019 musí podat sám, protože má příjem od dvou plátců. Můžete mi prosím napsat, kam se píše toto odškodnění z pojišťovny? S pozdravem E.K.


odpovídal(a): Redakce

Daňové přiznání za rok 2019

Dobrý den, pracuji od srpna minulého roku jako zaměstnanec na plný úvazek. Musím u tohoto zaměstnavatele uvádět v daňovém přiznání FO dpp za minulý rok od ledna do července u které byl výdělek 10000 Kč hrubého, byla jsem OBZP, nebylo podepsané přiznání FO. Proč chce zaměstnavatel podepsat prohlášení k dani do 15.2. když termín je do 1.4.?


odpovídal(a): Redakce

Odečet úroků z úvěru

Dobrý den, lze si prosím odečíst z daní kromě úroků z klasické hypotéky také úroky z úvěru, který má naše Společenství vlastníků jednotek? Mám na mysli z části která připadá na náš byt. Úvěr je na zateplení a nové balkony. Děkuji. 


odpovídal(a): Redakce

Daňové přiznání za rok 2019

Od 1.1.19 do 31.8.19 sestra pracovala v České republice a má potvrzení o zdanitelných příjmech od zaměstnavatele. Od 1.9.19 se přestěhovala do Německa, kde si pořídila bydlení a pracuje jako zaměstnanec a odvádí daně v Německu. Musí podat daňové přiznání za těch odpracovaných 8 měsíců v ČR? Když ano, tak může si uplatnit slevu na poplatníka 16560,-Kč ? Stačí napsat čestné prohlášení, že od září žije a pracuje v Německu nebo musí mít nějaké potvrzení? V Německu chce již trvale zůstat. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Převod bytu na nevlastní dceru

Vyvdala jsem dceru v jejich 9 let, manžel byl vdovec. Dceru jsme vychovali do její zletilosti, pak jsme se rozvedli. Jiné děti nemám, jen poloviční sestru. Bydlím v jednopokojovém bytě, který mám v osobním vlastnictví. Chci převést svůj byt na jen na dceru, je vdaná a má 3 děti. Jak je to s daňovou povinností v případě daru, prodeji nebo závěti?


odpovídal(a): Redakce

Úroky z hypotéky

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli je možno uplatňovat odpočet úroků z hypotéky na rekreační dům, který využívám k trvalému bydlení a jsem jeho majitelem, jakož i jediným čerpajícím hypotéky. Předem děkuji za odpověď S pozdravem.


odpovídal(a): Redakce

Zrušení invest. pojištění - daně

Dobrý den, Od 1.5.2011 do 31.8.2019 jsem měl investiční životní pojištění o měsíčním celkovém pojistném 831 kč. Ročně jsem uplatňoval částku odečtu ve výši 6007 kč. Jestli jsem to dobře pochopil, tak doplatím 8 let a 3 měsíce k tomu. (8let *6007 + 3měsíce* 500,5834) 8056+1501,75=49558 kč * 0,15%= Navýšení daně bude o 7433,7 kč. Chci se Vás prosím zeptat, zda toto platí jen u životního pojištění nebo i v mém případě pro investiční životní pojištění. Nikde jsem totiž o tom nikde nic nenašel. Zaměstnavatel mě na pojištění nepřispíval. Předem Vám moc děkuji za odpověď.



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.