Otázka: 23.02.2010 08:08
Dobrý den, měla bych dotaz týkající se následující situace: Firma, s.r.o., byla založena v září 2008 a za tento rok byla vykázána ztráta. Začátkem roku 2009 se firma snažila rozjet podnikání ve svém oboru a koupila notebook (cena celkem cca 18 tis. Kč, nárok na odpočet DPH zatím nebyl uplatněn, bude uplatněn pravděpodobně v následujícím roce). Z důvodu celosvětové krize se však propadl zájem o služby, které jsou předmětem podnikání firmy, takže v roce 2009 v podstatě firma nepodnikala. Neuskutečnila žádné zdanitelné plnění ani tím pádem neměla žádný výnos z uvedené ani jiné činnosti. Jediným výnosem jsou úroky z vkladu na bankovním účtu. Proto mám dotaz, jak se nejlépe z hlediska daně z příjmů vypořádat s pořízeným notebookem? Uvažuji o dvou variantách a prosím o jejich posouzení, případně vyvrácení možnosti některou z nich uplatnit nebo o dalším možném postupu v tomto případě. Varianta 1) firma v účetní směrnici určí, že drobným dlouhodobým hmotným majetkem účtovaným na účtech 0 bude majetek od částky cca 15 tis.Kč, který bude od měsíce následujícího po zařazení majetku do užívání odepisován účetními odpisy dle §24 odst. 2 písm. v)(a dle odpisového plánu firmy). Při pořízení pak notebook zaúčtuji na účet 042 a protože firma nevyvíjela činnost, tak ho do užívání v roce 2009 vůbec nezařadím. Je to takto u účetních odpisů možné? A je to možné, když se jedná o majetek, u kterého nejsou vedlejší poř. náklady, nevyžaduje montáž a který je ve stavu způsobilém k užívání (podle §7 odst. 11 vyhlášky č. 500/2002 Sb.) už při dodání? Varianta 2) firma v účetní směrnici stanoví hranici pro drobný dlouhodobý hmotný majetek vyšší a zároveň určí že např. od 3 tis. do této hranice jde o drobný hmotný majetek a bude o něm účtováno jako o zásobách, při jeho vydání do užívání bude zúčtován do nákladů na účet 501 (případně s časovým rozlišením) a bude o něm vedena operativní evidence. Pak bych při pořízení notebook zaúčtovala na účet 112 (a analytikou rozlišila, že se nejedná o materiál ale o DHM) a buď bych ho v roce 2009 nevydala do užívání, tj. k 31.12.09 by byl stále na účtu 112 nebo bych ho vydala do užívání, ale s časovým rozlišením na účet 381, ze kterého bych v roce 2009 na účet nákladů nic nezaúčtovala, protože nejsou výnosy a fima fakticky nepodnikala. V dalším roce, pokud firma skutečně začne podnikat, pak bych teprve zůčtovala poměrnou část nebo celou částku (dle účetní směrnice) na příslušný účet 501. Je to takto možné? A která varianta je vhodnější pro danou situaci? Nebo je ještě jiné, nejvhodnější řešení :-)? Za odpověď předem velice děkuji, tato situace je poněkud nestandartní a nevím si s ní rady. S pozdravem, Formánková
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h