Otázka: 23.02.2010 08:08
Dobrý den, měla bych dotaz týkající se následující situace: Firma, s.r.o., byla založena v září 2008 a za tento rok byla vykázána ztráta. Začátkem roku 2009 se firma snažila rozjet podnikání ve svém oboru a koupila notebook (cena celkem cca 18 tis. Kč, nárok na odpočet DPH zatím nebyl uplatněn, bude uplatněn pravděpodobně v následujícím roce). Z důvodu celosvětové krize se však propadl zájem o služby, které jsou předmětem podnikání firmy, takže v roce 2009 v podstatě firma nepodnikala. Neuskutečnila žádné zdanitelné plnění ani tím pádem neměla žádný výnos z uvedené ani jiné činnosti. Jediným výnosem jsou úroky z vkladu na bankovním účtu. Proto mám dotaz, jak se nejlépe z hlediska daně z příjmů vypořádat s pořízeným notebookem? Uvažuji o dvou variantách a prosím o jejich posouzení, případně vyvrácení možnosti některou z nich uplatnit nebo o dalším možném postupu v tomto případě. Varianta 1) firma v účetní směrnici určí, že drobným dlouhodobým hmotným majetkem účtovaným na účtech 0 bude majetek od částky cca 15 tis.Kč, který bude od měsíce následujícího po zařazení majetku do užívání odepisován účetními odpisy dle §24 odst. 2 písm. v)(a dle odpisového plánu firmy). Při pořízení pak notebook zaúčtuji na účet 042 a protože firma nevyvíjela činnost, tak ho do užívání v roce 2009 vůbec nezařadím. Je to takto u účetních odpisů možné? A je to možné, když se jedná o majetek, u kterého nejsou vedlejší poř. náklady, nevyžaduje montáž a který je ve stavu způsobilém k užívání (podle §7 odst. 11 vyhlášky č. 500/2002 Sb.) už při dodání? Varianta 2) firma v účetní směrnici stanoví hranici pro drobný dlouhodobý hmotný majetek vyšší a zároveň určí že např. od 3 tis. do této hranice jde o drobný hmotný majetek a bude o něm účtováno jako o zásobách, při jeho vydání do užívání bude zúčtován do nákladů na účet 501 (případně s časovým rozlišením) a bude o něm vedena operativní evidence. Pak bych při pořízení notebook zaúčtovala na účet 112 (a analytikou rozlišila, že se nejedná o materiál ale o DHM) a buď bych ho v roce 2009 nevydala do užívání, tj. k 31.12.09 by byl stále na účtu 112 nebo bych ho vydala do užívání, ale s časovým rozlišením na účet 381, ze kterého bych v roce 2009 na účet nákladů nic nezaúčtovala, protože nejsou výnosy a fima fakticky nepodnikala. V dalším roce, pokud firma skutečně začne podnikat, pak bych teprve zůčtovala poměrnou část nebo celou částku (dle účetní směrnice) na příslušný účet 501. Je to takto možné? A která varianta je vhodnější pro danou situaci? Nebo je ještě jiné, nejvhodnější řešení :-)? Za odpověď předem velice děkuji, tato situace je poněkud nestandartní a nevím si s ní rady. S pozdravem, Formánková