Prosíme o zodpovězení následujícího dotazu: …

Sekce: Daně | Téma: Daň z příjmu FO

Otázka: 15.12.2000 12:51


Prosíme o zodpovězení následujícího dotazu: Problematika certifikace ISO Jsme poradenská firma, s.r.o., plátce DPH. V listopadu 2000 jsme získali certifikát ISO na období od 15.11.2000-14.11.2003. Práce spojené s přípravou na certifikaci, zpracováním příručky jakosti jsme si prováděli sami. Za tímto účelem byl v únoru 2000 vyslán náš zaměstnanec na pětiměsíční kurz s akreditací MŠMT ?Manažer jakosti?. Interní prověrku systému jakosti nám provedla externí auditorka, zabývající se poradenskou a kontrolní činnosti v oblasti zabezpečování jakosti. Vstupní certifikační audit ISO 9002 mám provedla externí firma MOODY International. Vzniklé náklady na certifikaci jsme rozdělili do dvou skupin a zaúčtovali následujícím způsobem: I. náklady na přípravu certifikace účetní případ částka bez DPH MD DAL 1. kurz Manažer jakosti v únoru 2000 25.640,- 518.5 321 2. registrační poplatek za certifikaci personálu 1.500,- 518.5 321 3. poplatek za certifikaci pro funkci manažer jakosti 8.600,- 518.5 321 (oba poplatky souvisí s kurzem Manažer jakosti, který byl zakončen zkouškou a vydáním osvědčení ?Manažer jakosti?) 4. faktura za návrh a pomoc při zpracování rámce elektronické příručky jakosti 13.000,- 518.9 321 5. faktura za nákup SW BP Model pro využití při zavádění systému jakosti (program na modelování procesů) 35.000,- 518.92 321 6. nákup razítka pro evidenci řízené dokumentace dle ISO 330,- 501 211 7. nákup norem ISO 1.636,- 501 211 8. pořadače, kanc. potřeby, diskety, CD, archivní krabice 3.228,80 501 211 celkem 88.934,80 II. náklady na vlastní certifikaci účetní případ částka bez DPH MD DAL 1. interní prověrka systému jakosti externí auditorkou 10.000,- 381.1 321 2. vstupní certifikační audit ISO 9002 ( firma MOODY International) 46.000,- 381.1 321 3. časové rozlišení nákladů příštích období rok 2000 ( 47 dní) 2.403,65 518.91 381.1 rok 2001 ( 365 dní) 18.666,67 518.91 381.1 rok 2002 ( 365 dní) 18.666,67 518.91 381.1 rok 2003 ( 318 dní) 16.263,01 518.91 381.1 Nevíme, zda jsme postupovali správně při účtování nákladů (zejména nákladů v bodě I). Pokud né , prosíme o správné řešení. Na účtování nákladů na certifikaci jsme slyšeli různé názory např.: - že náklady ( 35.740,-Kč) spojené s kurzem ?Manažer jakosti? včetně poplatků bod bodem I)2,3 se mají časově rozlišovat po dobu platnosti certifikátu, - nebo že náklady pod bodem I. se mají sečíst dohromady (celkem bez DPH 88.934,80) a odepisovat jako nehmotný majetek. účty: 501 spotřeba materiálu 518.5 náklady na školení 518.9 externí spolupráce 518.91 alikvotní část nákladů na ISO 518.92 DNHM 381.1 nákl. příštích období - ISO Děkujeme.

Odpověď: odpovídal(a): Redakce , 15.12.2000 12:51


Podle našeho názoru náklady pod bodem I kurz Manažer jakosti v únoru 2000, faktura za návrh a pomoc při zpracování rámce elektronické příručky jakosti,faktura za nákup SW BP Model pro využití při zavádění systému jakosti, nákup razítka pro evidenci řízené dokumentace dle ISO a pořadače, kanc. potřeby, diskety, CD, archivní krabice jste zaúčtovali oprávněně do nákladů. Váhali bychom u nákladů pod bodem II - zde by namísto časového rozlišení spíše měl vzniknout nehmotný investiční majetek, účetně odpisovaný také po dobu tří let - dopady by tedy byly shodné.Nehmotný majetek (daňový) by nevznikl, takže účetní odpisy by se přebíraly. Navíc bychom pod bod II zařadili i nákup norem ISO a patrně i registrační poplatek za certifikaci personálu 1.500,- a poplatek za certifikaci pro funkci manažer jakosti. Jak sami píšete certifikace dle norem ISO 9002 lze účetně a daňově zobrazit mnoha způsoby, o jejichž správnosti se stále diskutuje, přitom závazný výklad k této problematice publikován nikdy nebyl. Jediné, na čem se lze s jistotou shodnout, je to, že - pokud vznikne nehmotný investiční majetek - netvoří jeho vstupní cenu všechny výdaje spojené s certifikací (s tímto názorem se šlo setkat ještě v roce 1998).Pravidlem pro rozdělení výdajů na provozní a těch, které tvoří součást vstupní ceny, by podle našeho názoru mělo být to, zda vynaložený výdaj pouze zlepšil provoz společnosti, kvalitu výrobku apod. (a díky tomuto společnost může zažádat o certifikaci a dostat ji). Pak jde o provozní náklad, případně o samostatné NIM, např. nákup ochranné známky na výrobu produktu, který chci certifikovat. Výdajem, který tvoří součást vstupní ceny NIM "certifikát ISO" jsou pak platby ověřující připravenost podniku či za samotnou certifikaci. Tomáš Brandejs TACOMA Consulting, a.s.


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.




Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: DANĚ

odpovídal(a): Redakce

Úrok z prodlení - kompenzační bonus

Dobrý den, požádala jsem si v první vlně o kompenzanční bonus, ale následně jsem pochopila, že bych na něj neměla mít nárok, neboť mám ještě kromě své živnosti DPČ. Proto jsem se rozhodla kompenzační bonus vrátit. Přišel mi výměr daně s tím, že mám daň zaplacenou, ale vzniká mí úrok z prodlení.. Bohužel tam již nebylo napsané, kam a jakým způsobem mám zaplatit tento úrok z prodlení. Mohli byste mi prosím pomoci? Díky


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus

Dobrý den, zažádala jsem o kompenzační bonus a ten mi byl hned vyplacen. Za 3 dny jsem ale zjistila, že na kompenzační bonus nemám nárok, tak jsem ho hned vrátila zpět na účet odkud mi byl bonus zaslán a oznámila jsem to na příslušný finanční úřad. Po 2 týdnech mi přišel dopis - Dodatečný platební výměr , že bych měla zaplatit doměřenou daň ve stejné výši jako je kompenzační bonus. Nevím, jestli mám něco platit nebo je to jen nějaké vyrozumění o tom všem, co už proběhlo. Děkuji za případné vysvětlení.


odpovídal(a): Redakce

Vrácení přeplatku

Dobrý den. Jako fyzická osoba (zaměstnanec) jsem dala daňové přiznání před 31.3.2020. Bude mi přeplatek vrácen až v srpnu nebo již teď v dubnu? Děkuji za odpověď. 


odpovídal(a): Redakce

Vouchery na ubytování

Dobrý den, provozujeme turistický portál a rádi bychom pomohli v dnešní době hotelům z našeho regionu a umožnili jim u nás na webu zařadit do eshopu voucher na ubytování - např. ubytování v hotelu Slunce v hodnotě 1000 Kč - možnost uplatnit do konce roku 2020. Na eshop bychom následně zaměřili cílenou reklamu. Chci se zeptat, zda to je možné a jak to bude s DPH. NEJSME plátci DPH. Nebudeme si účtovat žádnou marži. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Výpověď v době koronaviru

Dobrý den, je mi 2o let a pracuji v hotelu jako servírka a recepční. K 1.4. jsem podala výpověď. Se zaměstnavatelem jsme se domluvili na klasické výpovědní době 2 měsíce. Nastala ale situace, že vláda zavřela náš hotel kvůli opatření proti šíření covid 19. Schválila mzdy pro zaměstnance ve výši 100%. Toto se ale nevztahuje na lidé ve výpovědní lhůtě. Stále nevím, jak na tom budu. Má můj zaměstnavatel také příspěvek i na lidi jako já? Můj zaměstnavatel ani já nemáme žádné informace. Děkuji a přeji hezký den.


odpovídal(a): Redakce

Vrácení daní

Dobrý den,chtěl bych vědět, jsem zaměstnanec, ale měl jsem ještě jednu práci na dohodu ,takže jsem si musel řešit daně sám, ale v práci na mzdovce se mi pán nabídl, že mi ho vypracuje. Vypracoval a podal je někdy v polovině února, kdy mohu čekat, že mi příjdou peníze, které mi mají v těch daních vracet. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

DPP a prohlášení k dani

Dobrý den, už nejsem student a pracuji na DPP ( do 10000,-Kč), ale platím si sama zdravotní pojištění. Dostala jsem nabídku na další brigádu na DPP (obě brigády dohromady na DPP jsou stále do 10000,-Kč), kde se mě ptají na podepsání prohlášení k dani. K čemu vlastně prohlášení k dani je? Mám ho podepsat, když ho nemám podepsané u první brigády? Děkuji za radu


odpovídal(a): Redakce

podpora osvč

Dobrý den. Mám živnostenský list a podnikam od roku 2019. Danove přiznání jsem jestě nepodaval. Jelikož ted nemuzu vykonávat svou činnost tak jsem žádal u finančního úřadu podporu pro osvč 25000,ale v žádosti je že chtějí DIČ ,které já ale přidělené nemám. Můžu vědět jestli mi ho někdo přidělí a jestli mám nárok na podporu osvč.Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus

Dobrý den, mám dotaz. Chtěla bych se zeptat máme-li s manželem nárok na kompenzační bonus. Jsem spolupracující osoba a manžel je od poloviny ledna na nemocenské. Já pracuji a provozovnu máme otevřenou. Zakázek máme málo. Manžel začal chodit na rehabilitace v březnu, ale musel je kvůli koronaviru přerušit. Teď čeká až bude moci opět začít rehabilitovat a následně ukončit nemocenskou. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dropshipping a daně

Dobrý den, začínám podnikat a potřebovala bych informace ohledně placení daní a EET. Podnikám jako živnostník v oblasti prodeje zboží a můj obchodní model je následující: Mám e-shop, kde zákazník provede objednávku, kterou poté zaplatí (nejčastěji převodem v CZK) či přes PayPal. Já po provedení objednávky zboží objednám u dodavatele a nechám zaslat na adresu zákazníka. Jedná se o obchodní model tzv. Dropshipping. Zákazníci jsou z Česka. Dodavatelé jsou z Číny. Jak je to v tomto případě s placením daní - které všechny daně se mě, jako podnikatele, týkají? Jak je to v tomto případě s EET - jsem povinna evidovat tržby a jak? Za každou transakci zákazníka, za převod od poskytovatelů platebních bran nebo se mě to netýká? Jednou jsem volala na daňový úřad a paní bohužel vůbec nerozumněla tomu, na co se jí ptám, ale co mi řekla bylo, že nemusím u produktů účtovat DPH. Tak bohužel úplně nevím co je pravda a co ne. Mnohokrát děkuji za odpověď