účtování inventurních rozdílů

Sekce: Daně | Téma: Daň z příjmu FO

Otázka: 08.01.2008 13:21


Dobrý den, chtěla jsem Vás poprosit, zda by jste mi neporadili jak postupovat v případě rozdílů v inventuře? Jsme velkoobchod zapsaný na fyzickou osobu. Prosím o odpovědi na tyto otázky: 1. Jak zaúčtovat plusové a mínusové položky do účetnictví nebo se pracuje jen se vzniklým rozdílem a jak? 2. Jsme plátci DPH, hraje DPH v tomto případě hraje nějakou roli? 3. Je nějaké % či daná částka, kterou je možné v případě většího mínusu odečíst z daní? 4. Když máme sklad II. jakosti, kam přesunujeme neopravitelné zásoby, je nutné k němu mít něco doloženo, že jsou výrobky poškozené či výprodejové? Je možný prodej pod nákupní cenu bez obsáhlého papírování? 5. Jak se řeší rozdíly v inventuře vůči FÚ? Musí být sepsány nějaké seznamy, např. u jedné položky došlo k záměně s jinou položkou, proto došlo k mínusu na jedné kartě a k plusu na druhé kartě? A ještě prosím o radu ohledně škody způsobené na zásilce. Spediční firma nám rozbila zásilku a chce vystavit doklad bez DPH (vzhledem k pojistné události, ke které není DPH součástí). Vystavím tedy fakturu na škodu za zásilku bez DPH, ale co DPH? Můžu vůbec jako plátce DPH vystavit fakturu bez DPH? Předem Vám velice děkuji za odpověď S přáním hezkého dne Kajtmanová Zuzana 774 057 606

Odpověď: odpovídal(a): Redakce , 17.01.2008 07:21


Děkuji za Váš zájem o naše služby a za provedenou úhradu. Pokud byste k této placené odpovědi potřebovali nějaké doplňující informace nebo konzultaci, kontaktujte mě, prosím, mailem na adresu danovyporadce@finance.cz. A nyní k dotazu. V dotazu postrádám jednu zásadní informaci, a sice jestli vedete účetnictví nebo daňovou evidenci. Protože ale píšete, že jste zapsání na fyzickou osobu, budu předpokládat, že vedete DE. 1. V DE se o skladech neúčtuje, tedy ani inveturní rozdíly se peněžním deníku neobjeví. Promítnete je pouze do skaldové evidence. Potom je důležité, z jakých důvodů k rozdílů došlo, zda tu jsou důvody na vymáhání škody po zaměstnancích, či pro podání trestního oznámení na Policii ČR a pod. 2. U inventurních rozdílů DPH roli nehraje, protože se zboží a materiál na skladě vedou v cenách bez DPH. Takže u zaplaceného zboží dodavateli jste si uplatnili odpočet DPH na vstupu. 3. Tzv. ztratné si interním předpisem určuje každá účetníé jednotka sama. Jeho limit vychází z povahy zboží či materiálu, z charakteru nakládání s ním a v neposlední řadě i z výše aktiv. Tento limit by neměl být opodstatnou částkou, tedy neměl by překročit cca 3% aktiv (součet hotovosti, prostředků na b.ú., neuhrazených pohledávek, hodnoty dlouhodobého majetku, hodnoty zboží a materiálu na skladě snížený o nezaplacené závazky, odvody do státního rozpočtu-daně atd, nevyplacené mzdy a další závazky). 4. BNez papírování se to neobejde. Musíte mít zdokladováno poškození a tudíž i důvody proto, proč zboží prodáváte pod cenou. Jinak budte mít problémy při kontrole a může se stát, že Vám toto zboží bude dodaněno nejen DPH, ale i do tržeb na cenu obvyklou. 5. Toto vše musí být obsahem inveturního zápisu a pokud jsou rozdíly, měl by následovat interní pokyn, jak tyto inventurní rozdíly řešit. V něm by měly být jednotlivé operace popsány s uvedením osob, které provedou uložené změny a s termíny, do kdy to mají provést. 6. Vyúčtování škody skutečně není zdanitelným plnění, a proto bez obav vystavíte daňový doklad na cenu zásilky bez DPH.


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: DANĚ

odpovídal(a): Redakce

Úrok z prodlení - kompenzační bonus

Dobrý den, požádala jsem si v první vlně o kompenzanční bonus, ale následně jsem pochopila, že bych na něj neměla mít nárok, neboť mám ještě kromě své živnosti DPČ. Proto jsem se rozhodla kompenzační bonus vrátit. Přišel mi výměr daně s tím, že mám daň zaplacenou, ale vzniká mí úrok z prodlení.. Bohužel tam již nebylo napsané, kam a jakým způsobem mám zaplatit tento úrok z prodlení. Mohli byste mi prosím pomoci? Díky


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus

Dobrý den, zažádala jsem o kompenzační bonus a ten mi byl hned vyplacen. Za 3 dny jsem ale zjistila, že na kompenzační bonus nemám nárok, tak jsem ho hned vrátila zpět na účet odkud mi byl bonus zaslán a oznámila jsem to na příslušný finanční úřad. Po 2 týdnech mi přišel dopis - Dodatečný platební výměr , že bych měla zaplatit doměřenou daň ve stejné výši jako je kompenzační bonus. Nevím, jestli mám něco platit nebo je to jen nějaké vyrozumění o tom všem, co už proběhlo. Děkuji za případné vysvětlení.


odpovídal(a): Redakce

Vrácení přeplatku

Dobrý den. Jako fyzická osoba (zaměstnanec) jsem dala daňové přiznání před 31.3.2020. Bude mi přeplatek vrácen až v srpnu nebo již teď v dubnu? Děkuji za odpověď. 


odpovídal(a): Redakce

Vouchery na ubytování

Dobrý den, provozujeme turistický portál a rádi bychom pomohli v dnešní době hotelům z našeho regionu a umožnili jim u nás na webu zařadit do eshopu voucher na ubytování - např. ubytování v hotelu Slunce v hodnotě 1000 Kč - možnost uplatnit do konce roku 2020. Na eshop bychom následně zaměřili cílenou reklamu. Chci se zeptat, zda to je možné a jak to bude s DPH. NEJSME plátci DPH. Nebudeme si účtovat žádnou marži. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Výpověď v době koronaviru

Dobrý den, je mi 2o let a pracuji v hotelu jako servírka a recepční. K 1.4. jsem podala výpověď. Se zaměstnavatelem jsme se domluvili na klasické výpovědní době 2 měsíce. Nastala ale situace, že vláda zavřela náš hotel kvůli opatření proti šíření covid 19. Schválila mzdy pro zaměstnance ve výši 100%. Toto se ale nevztahuje na lidé ve výpovědní lhůtě. Stále nevím, jak na tom budu. Má můj zaměstnavatel také příspěvek i na lidi jako já? Můj zaměstnavatel ani já nemáme žádné informace. Děkuji a přeji hezký den.


odpovídal(a): Redakce

Vrácení daní

Dobrý den,chtěl bych vědět, jsem zaměstnanec, ale měl jsem ještě jednu práci na dohodu ,takže jsem si musel řešit daně sám, ale v práci na mzdovce se mi pán nabídl, že mi ho vypracuje. Vypracoval a podal je někdy v polovině února, kdy mohu čekat, že mi příjdou peníze, které mi mají v těch daních vracet. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

DPP a prohlášení k dani

Dobrý den, už nejsem student a pracuji na DPP ( do 10000,-Kč), ale platím si sama zdravotní pojištění. Dostala jsem nabídku na další brigádu na DPP (obě brigády dohromady na DPP jsou stále do 10000,-Kč), kde se mě ptají na podepsání prohlášení k dani. K čemu vlastně prohlášení k dani je? Mám ho podepsat, když ho nemám podepsané u první brigády? Děkuji za radu


odpovídal(a): Redakce

podpora osvč

Dobrý den. Mám živnostenský list a podnikam od roku 2019. Danove přiznání jsem jestě nepodaval. Jelikož ted nemuzu vykonávat svou činnost tak jsem žádal u finančního úřadu podporu pro osvč 25000,ale v žádosti je že chtějí DIČ ,které já ale přidělené nemám. Můžu vědět jestli mi ho někdo přidělí a jestli mám nárok na podporu osvč.Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Kompenzační bonus

Dobrý den, mám dotaz. Chtěla bych se zeptat máme-li s manželem nárok na kompenzační bonus. Jsem spolupracující osoba a manžel je od poloviny ledna na nemocenské. Já pracuji a provozovnu máme otevřenou. Zakázek máme málo. Manžel začal chodit na rehabilitace v březnu, ale musel je kvůli koronaviru přerušit. Teď čeká až bude moci opět začít rehabilitovat a následně ukončit nemocenskou. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dropshipping a daně

Dobrý den, začínám podnikat a potřebovala bych informace ohledně placení daní a EET. Podnikám jako živnostník v oblasti prodeje zboží a můj obchodní model je následující: Mám e-shop, kde zákazník provede objednávku, kterou poté zaplatí (nejčastěji převodem v CZK) či přes PayPal. Já po provedení objednávky zboží objednám u dodavatele a nechám zaslat na adresu zákazníka. Jedná se o obchodní model tzv. Dropshipping. Zákazníci jsou z Česka. Dodavatelé jsou z Číny. Jak je to v tomto případě s placením daní - které všechny daně se mě, jako podnikatele, týkají? Jak je to v tomto případě s EET - jsem povinna evidovat tržby a jak? Za každou transakci zákazníka, za převod od poskytovatelů platebních bran nebo se mě to netýká? Jednou jsem volala na daňový úřad a paní bohužel vůbec nerozumněla tomu, na co se jí ptám, ale co mi řekla bylo, že nemusím u produktů účtovat DPH. Tak bohužel úplně nevím co je pravda a co ne. Mnohokrát děkuji za odpověď