Otázka: 26.10.2000 00:00
Vážené parcovníci poradenského centra, obracím se na Vás s níže uvedeným dotazem a předem se omlouvám za jeho neuspořádaný tvar. Rozesílal jsem ho již na několik míst, která by mohla dát odpověď, ale \\\"bohužel nic\\\". Pokusím se ho zaslat ještě pomocí \\\"Outlooku\\\", ze kterého by měl \\\"vypadnout uspořádanější\\\". Předem děkuji, Martin Lintimer, DC ČETRANS Děčín, spol. s r. o. __________________________________________________ Vážení pracovníci sdružení, obracím se na Vás s dotazem z oblasti spedice, konkrétně s problémem při stanovení data uskutečnění zdanitelného plnění na faktuře, vystavené pracovištěm spedice na objednavatele přepravy, po jejím uskutečnění. Neustále se setkáváme s dvojím výkladem zákona o dani z přidané hodnoty ( jedná se o ustanovení v § 9, odstavci 1 ) v následujícím případě: Dojde k objednání určité přepravy zákazníkem ( došlá objednávka na pracoviště spedice ), přeprava je \\\"prodána\\\" externímu dopravci ( spedice vystaví a odešle vlastní objednávku na dopravce ), ten přepravu vykoná a odešle fakturu se všemi náležitostmi na spedici ( faktura došlá na pracoviště spedice ) a spedice přepravu následně vyfakturuje objednavateli přepravy ( faktura vydaná spedicí ). Rozdíl výše faktury spedicí vydané a na spedici došlé je ziskem spedice. První názorový proud: Datum uskutečnění zdanitelného plnění na faktuře spedicí vydané musí být schodné s datem uskutečnění zdanitelného plnění na faktuře došlé, tedy datum ukončení přepravy. V tomto případě vzniká problém s dodržením zákonné lhůty pro vystavení dokladu, neboť jak dopravce, tak speditér se musí \\\"vejít\\\" do 15-ti dnů od ukončení přepravy, což je ve většině případů nereálné. ( vykládka - návrat vozidla s přepravními doklady - vystavení faktury dopravcem - Česká pošta - zpracování korespondence ve spedici - vystavení faktury na objednavatele ). V současné době jsme nuceni toto pravidlo dodržovat. Druhý názorový proud: Datum uskutečnění zdanitelného plnění na faktuře spedicí vydané musí být schodné s datem, kdy došla faktura od dopravce, tedy kdy bylo možné provedenou přepravu fakturovat objednavateli. Tento výklad je dle informací auditorů ( ale ne všech dotazovaných ) chybný, ale nám připadá velmi logický, neboť pokud přepravu vykoná externí dopravce, tak z pohledu spedice je jím vykonávaná služba poskytnuta ( ukončena )až v okamžiku, kdy dodá veškeré doklady s přepravou spojené a spedice tedy může přepravu vyfakturovat objednavateli. V obou případech je nutné zajistit \\\"zpárování\\\" došlých a vydaných faktur do jednoho účetního období, což je řešeno vytvářením dohadných položek aktivních a pasivních. Prosím Vás o sdělení, který z těchto dvou výkladů považujete za správný, případně, kde lze najít zdůvodnění.