FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Omlouváme se čtenářům a uživatelům našeho Poradenského centra, ale poradna mzdy je dočasně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

DOTAZY NA TÉMA STUDIUM A BRIGÁDY

odpovídal(a): Redakce

Práce studenta

Dobrý den, mám dotaz ohledně zdanění, soc. a zdrav. pojištění u studentů. Momentálně pracuji v jedné firmě, kde jsem uzavřel pracovní smlouvu na 20 hod. týdně. U toho studuji klasickým denním studiem na střední škole. Chtěl bych se zeptat, zda mi z mé výplaty bude strhávaná nějaká částka, nebo budu brát čistou mzdu, když jsem student. Jedná se zejména o zdravotní a sociální pojištění, nastudoval jsem si k tomu spoustu informací, ale doposud jsem nepochopil, zda ho za mne zaplatí stát, anebo mi ta částka bude stržena jako „normálnímu“ zaměstnanci. Daně bych platit předpokládám neměl, když jsem student. V předchozím zaměstnání jsem pracoval na DPP tak jsem byl zvyklý, že co jsem vydělal, to jsem dostal. Takže by mne zajímalo zejména: 1) Zda mi tedy bude z výplaty strženo zdravotní a soc. pojištění, pokud ano tak kolik to činí procent. a jakým způsobem vypočítat čistou mzdu. 2)Jaký je rozdíl případně nevýhoda klasické prac. smlouvy vůči např. DPČ, jelikož tato firma mi dala podepsat klasickou smlouvu na 20h. týdně. 3)Je nějaký limit měsíčního, respektive ročního výdělku, od kterého je nutné odvádět daň i jako student? 4)Je možné mít najednou podepsaných několik růž. prohlášení, pokud v jednom měsíci nedojde k souběhu nezdaněných příjmů od několika zaměstnavatelů? Tzn. pokud mám smlouvu výše uvedou u zaměstnavatele A(včetně růž. prhl.) a u jiné firmy B podepsané také růžové prohlášení a DPP, ale nebudu pracovat u obou zaměstnavatelů v jednom měsíci, ale u jednoho mi přijde výplata za říjen a u druhého za listopad tak to není trestné? 5)Kolik můžu mít najednou uzavřených DPP? Je to nějak omezené? 6)Když mi z první výplaty strhli daně i všechna pojištění( výplata byla cca. 1500Kč) mohu těch cca. 400Kč stržených nárokovat při ročním zúčtování daně?