Prostoje a přerušení práce způsobené nepříznivými

Sekce: Právní poradna | Téma: Pracovní právo

Otázka: 31.10.2017 18:40


Dobrý den, pracuji ve velké fabrice a jak byl silný vítr tak tam nešla elektrika takže nám zavolal pověřený pracovník 3 hodiny před směnou. Následující den jsme šli do práce a zaměstnavatel nám nakazal na tento den si vybrat dovolenou nebo náhradní volno. Ale to nemůže ne? My jako zaměstnanci máme nárok na zaplacení 60% mzdy toho dne ne? Moc děkuji za odpověď.

Odpověď: odpovídal(a): Zdeněk Navrátil, JUDr. , 02.11.2017 09:28


Máte přesně pravdu. Zákoník práce v ustanovení § 207 (Prostoje a přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy), stanoví, že: "Nemůže-li zaměstnanec konat práci v důsledku přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nebo živelní událostí a nebyl-li převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku."


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.




Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: PRÁVNÍ PORADNA

odpovídal(a): Redakce

náhradní doba pojištění

Dobrý den, od roku 2007 mi byl přiznán tzv. částečný invalidní důchod. Jsem ročník 1958, na střední školu jsem nastoupil v roce 1973 a odmaturoval v r. 1978, první ročník jsem opakoval. Z přehledu dob důchodového pojištění ND-studium mám započteno období od 1.9.1974 do 30.6.1978, tj. 1399 dnů. Jeden rok se mi tedy nezapočetl do důchodu jako náhradní doba. Je to tak v pořádku? V případě, že ne, mohu ještě po tolika letech podat proti Rozhodnutí o přiznání č. in. důchodu nějaký opravný prostředek. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Předčasný důchod pro bývalé vojáky z povolání

Dobrý den, není tady kolonka na podobné dotazy, proto jsem označil tuto. Prosím vás, v armádě jsem sloužil v letech 1976 - 1993 včetně studia. Chci se zeptat na odchod do důchodu, jestli mohu i dříve a za jakých podmínek. Jsem ročník narození 1961, duben. Děkuji Pavel Plch


odpovídal(a): Redakce

Pojištěná dohoda

Dobrý den, chci se zeptat, jak poznám, že moje DPP v rámci které mám smluven pracovní poměr je tzv. pojištěná dohoda nebo ne? Jediné info, které v rámci této věci mám je, že to, co si vydělám na víc mi zaměstnavatel účtuje jako autorské dílo a zdravotní pojištění si platím sama.. Děkuji za informace. S pozdravem Anna Kadeřábková P.S. Nezlote se, že téma neodpovídá dotazu, ale nic bližšího jsem v možnostech nenašla.


odpovídal(a): Redakce

reklamace

Dobrý den. Rád bych se na vás obrátil s dotazem. Dal jsem do prodejny počítačové techniky k opravě notebook. Byla mi v něm vyměněna součástka za novou a notebook jsem si vyzvedl jako opravený. Za 14 dní po opravě jsem byl nucen notebook opět dát do zmíněné opravny , protože vyměněná součástka vykazovala chybu. Prodejna přijala notebook k reklamaci (obdržel jsem reklamační protokol), poslala zmíněnou součástku k reklamaci svému dodavateli a po čase mi sdělila, že její dodavatel reklamaci neuznává. Když se domáhám uznání reklamace v prodejně, tak ta se odvolává na svého dodavatele a vrací mi vadnou součástku (výměna za jinou součástku není možná, protože již na trhu jiná není). Kde a jak se mohu domáhat uznání reklamace? Děkuji, Jan Hauer...


odpovídal(a): Redakce

Pronájem nemovitosti

Máme s manželkou dvě nemovitosti v SJM a chceme je obě pronajímat. Chci se zeptat zda může každý z nás pronajímat jednu z nich. Jde nám o strop tržeb kvůli případné platbě DPH za překročení limitu 100000,-Kč. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Zapomenutá živnost

Dobrý den, Chtěl bych se zeptat na radu, jak vyřešit můj problém. V listopadu 2018, jsem si založil živnost a podnikal jsem do Srpna, takže přibližně půl roku, za rok 2018, jsem odevzdal daňové přiznání i přehled výdělku , ale pak přišel zvrat, nastali rodinné potíže a já se dostal do psychicky obtížné situace, nebyl jsem schopen nic zajistit, ani nikam dojít. Zapomněl jsem živnost zrušit a nic jsem neohlásil, nyní v období pandemie, kdy se na internetu začali šířit zprávy o odevzdání daňových přiznání za rok 2019, jsem se zhrozil a vzpomněl si, že mám vlastně otevřenou živnost. Momentálně zpracovávám daňové přiznání za 5 měsíců roku 2019, od červa jsem zaměstnaný na HPP. Vůbec netuším, jak se z této situace dostat a opět díky tomuto problému, který jsem si způsobil trpím psychickými problémy. Dokážete mi prosím poradit, jak se z této nelehké situace dostat. Strach mi nechce dovolit zajít na Soc. I Zdrav. Pojišťovnu z obavy, že budu mít velké dluhy. Mnohokrát děkuji za odpověď. S přáním hezkého dne, Štengl František


odpovídal(a): Redakce

Sídlo firmy na Slovensku.

Dobrý den, jsem občan ČR, kde nevlastním žádnou nemovitost s č.p. . Chtěl bych začít podnikat a s virtuální kanceláří nemám příjemné zkušenosti. Trvalé bydliště mám na OÚ. Na Slovensku ale vlastním nemovitost s č.p. mohl bych si nahlásit sídlo společnosti tam? A za jakých podmínek, tak abych mohl podnikat tady v ČR


odpovídal(a): Redakce

Pohledávka od zaměstnavatele

Dobrý den, předem se omlouvám, jestli to píši do špatné sekce. Zaměstnavatel trvá na ukončení pracovního poměru dohodou, jelikož při pokladní uzávěrce zjistil, že z firemní pokladny chybí celkem 44 000KČ,- Na pokladně je zejména jedna kolegyně a potom já. Střídám ji občas během směn, dovolených apod. Kasa se kontroluje přes systém, kdy vždy aktuální den systém vygeneruje číslo na základě denního přírůstku/úbytku a to se poté zapisuje do společné Google tabulky. Dle záznamů z Google tabulek mě firma neprávem obvinila, že na začátku roku jsem odcizil uvedenou částku. "Důkaz" měli takový, že údajně viděli manipulaci pod mým účtem, jak v tabulkách se upravují čísla, aby kasa seděla. Původní stav seděl, ale ihned poté se změnil a ručně přepsal na jiný. Vše je provedeno pod mým účtem, tudíž to vypadá, že jsem to udělal já. Na počítači se střídám s kolegyní, občas se zapomene odhlásit ona, občas já. Je možné, že heslo na účet bylo uložené a kolegyně či jiný kolega si ho zjistil a ve stejnou chvíli částku po mém vložení správného stavu upravil a poté (ráno nejpravděpodobněji) částku odcizil. Má na základě těchto informací firma právo takto postupovat? Jedinou informaci mají z těch tabulek. Kamerové záznamy nejsou (možná jsou, ale nic tam není vidět, že bych něco odcizil). Firmě jsem ve stresu podepsal dohodu o rozvázání pracovního poměru a uhradil dlužnou částku, nicméně se nespokojím s tímto postupem. Je vhodné nyní podat trestné oznámení a vymáhat částku zpět? Jelikož důkaz, že někdo manipuloval s mým profilem a vkládal čísla za mě neberu za adekvátní a přímý důkaz. Ano, je i má chyba, že jsem si na společném PC nedal pozor a případně se někdy neodhlásil nebo nechal uložené heslo v PC, ale takový postup od zaměstnavatele mi přijde nefér. Děkuji a hezký den.


odpovídal(a): Redakce

Darování majetku

Moje maminka 80 let,která bydlí v pronajatém bytě mi chce darovat svůj movitý majetek,protože se o ní staráme s manželkou(nákupy odvoz k lékaři,úklidové práce,příspěvek na péči nepobíráme).Já s manželkou bydlíme v družstevním bytě 3 Km od maminky.Mám sestru 55 let, která bydlí 300 km a maminku nenavštěvuje,jediný kontakt je telefonem.Kde může maminka sepsat darovací smlouvu?Nebude sestra "protestovat"?Děkuji za odpověď Václav 53 let.


odpovídal(a): Redakce

cestovní příkaz

Dobrý den, jsme malá stavební firma a řeším cestovní příkazy zaměstnanců. V pracovní smlouvě mají zaměstnanci místo výkonu práce ČR a místo pravidelného pracoviště (pro cestovní náhrady) provozovnu firmy. Zaměstnanci jezdí každý den na stavby jinam, než je provozovna firmy. Je nutné s nimi sepisovat na každý den cestovní příkaz nebo to jde vyřešit nějakým sepsáním dohody, kde budou mít napsané, kam budou jezdit a nároku na stravné, případně jízdné? Dosud jsem vystavila pro každého zaměstnance cestovní příkaz, kde na jednom cesťáku bylo např. 10 dnů zvlášť vypsané na každém řádku. Je to hodně papírování + ještě když jim vypisuji vyúčtování pracovních cest za každý měsíc. Je možné tohle nějak ošetřit nějakou dohodou nebo ve směrnici? Nebo jen tím, že si to napíšou do docházky? Další dotaz se týká zaměstnance, který není občanem ČR, ale je občanem EU – je nutné, aby měl cestovní příkaz u sebe na stavbě? – stejné jako ostatní zaměstnanci viz výše. Cizincům ze třetích zemí se vypisovat cestovní příkazy musí, protože je musí mít u sebe, kdyby přišla kontrola z cizinecké policie. Jim to ale pouze naskenuji s podpisem do mailu, nemají je papírově, ale pouze v mailu, je to také v pořádku? Děkuji Vám moc za odpověď