Otázka: 08.04.2013 15:01
Děkuji za odpověď na můj dotaz. Mohl by jste mi prosím ještě obajsnit,jestli mohu telefon reklamovat, když prodejce řekne, že ho prodával jako fyzická osoba, protože žádný obchod na prodej telefonů nemá? A ještě může říci, že neurčil které díly v telefonu jsou určeny jako náhradní, a že například zadní kryt mohu použít. Platbu prodejci a celou komunikaci s ním, kde jsme se na všem dohodli, mohu doložit. Původní dotaz byl Vady zboží: Dobrý den, prosím o pomoc s tímto. Na aukčním portálu aukro.cz jsem našel aukci mmobilního telefonu a kontaktoval jsem prodejce, že bych o něj měl zájem. A domluvili jsme prodej přes email, mimo aukro. Telefon mi přišel, odpovídá krátkému popisu, který byl na aukro.cz kde psal, že je na náhradní díly, ale nenapsal, že telefon přišel do kontaktu s vodou, a že uvnitř je poškozený, tak že se dá těžko použít na náhradní díli. Ihned jsem prodejce kontaktoval, že chci telefon vrátit. Ale prý o tom, že přišel do kontaktu s vodou a o dalších vadách uvnitř nevěděl a odmítl vrácení. Prodejce mi nedal, žádnou fakturu, ale je to právnická osoba a na obálku, ve které telefon poslal dal svoje razítko s IČO a DIČ, ale prodej telefonu zřejmě nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, která je: Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení, Nespecializovaný velkoobchod, Maloobchod s použitým zbožím v prode jnách, Ostatní vedlejší činnosti v dopravě. Odpověď: Dobrý den, Vy jste telefon zakoupil jako fyzická osoba a předpokládám, že jste ho nechtěl využít k podnikatelské činnosti v době uzavření smlouvy proto se pohybujeme v režimu občanského zákoníku. Vady které jste popsal měl telefon již v době prodeje, jedná se o vady skryté. Prodávající odpovídá za to, že mobilní telefon má vlastnosti obvyklé k jejímu použití. Jelikož náhradní součástky nelze použít jedná se o pochybení na jeho straně. Vady musíte vytknout bez zbytečného odkladu poté co jste měl možnost si danou věc prohlédnout. Pochopil jsem, že jste tak učinil a kontaktoval prodejce, že nejste se zakoupeným výrobkem spokojen a chcete ho vrátit. Dle § 504 zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, aktuální znění, máte na vytknutí vady prekluzivní lhůtu šest měsíců. Tedy v tomto případě se jedná o rozpor s kupní smlouvou, prodávající odpovídá za tuto vadu. Dle § 620 zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, aktuální znění, je záruční lhůta 24 měsíců a počíná běžet od doby, kdy jste mobilní telefon převzal. Můžete tedy požadovat výměnu celého nebo části mobilního telefonu, předpokládám že zmíněná vada je neodstranitelná. Dále můžete žádat přiměřenou slevu z ceny věci popřípadě od smlouvy odstoupit. Z Vašeho emailu usuzuji, že máte zájem od této smlouvy odstoupit na to máte plné právo, nezapomeňte jen na reklamační lhůtu 24 měsíců. Ovšem největší problém je, že nemáte potvrzení o koupi telefonu. Pokud můžete prodejci nějakým způsobem prokázat, že jste daný telefon zakoupil od něj, například platební transakce, svědkové. Dalo by se o uplatnění nároku přemýšlet i bez záručního listu. O záruční list máte právo požádat. Problém může být prokázat výši ceny za jakou jste telefon zakoupil pokud chcete uplatnit nárok odstoupení od smlouvy. V tomto případě má prodávající povinnost uchovávat cenovou historii spotřebního zboží tri roky. Odpověděl: Zdeněk Navrátil, JUDr.