Otázka: 21.05.2008 08:22
Dobrý den, mám poněkud zapeklitější finanční problém s bývalým zaměstnavatelem a velmi prosím o radu. Ke konci prosince 2007 jsem onemocněla, nástup po neschopnosti byl počátkem dubna 2008. Na konci ledna jsem zaměstnavatele požádala, aby mi zaplatil mzdu za měsíc prosinec (výplatní den byl 12. v měsíci). Následující den (v únoru) mi složil v bance na účet výplatu za měsíc prosinec, kterou ještě neměl vypočtenu, jenom ji odhadl. To jsem netušila, neboť bylo více než 14 dnů po termínu výplat, předpokládala jsem tedy, že je výplata vypočtena od účetní a on mi to nesdělil. Když jsem se počátkem dubna vrátila do práce, dal mi zaměstnavatel výpověď. Součastně mi oznámil, že mě přeplatil( poté, co mi dal do banky jím odhadnutou částku) a chce vrátit necelých 1000 kč. Odmítla jsem mu tuto částku zaplatit s tím, že jsem po něm chtěla, aby mi složil na účet skutečně vypočítanou výplatu a ne jím odhadnutou. Výplatní pásku mi však nedal a ani po mých písemných výzvách mi ji neposlal. Musím mu přeplatek vrátit? A pokud mi pásku dodá a skutečně mě přeplatil (ne mou vinou), musím tyto peníze doplatit? Nyní mi neposlal výplatu za měsíc duben( je již po termínu výplat), pravděpodobně proto, že jsem mu nevyplatila onen přeplatek. Jak mám reagovat? Může tuto situaci řešit takovým způsobem? Výplatní pásku za měsíc duben mi zaslal, výplatu mzdy však ne. Nesouhlasí mi údaje na pásce s mými (pouze odhadnutými) výpočty. Mohu se na někoho obrátit pro přepočet? Kde mohu zažádat o přepočet? Výše mzdy je fixní.Nesouhlasí mi tam vyplacení nevybrané dovolené za rok 2007. Mohu si stěžovat na nějakém úřadě a žádat o kontrolu? Ve smlouvě je uvedeno, že mi mzdu bude zasílat na účet ke 12. dni v měsíci. V zaměstnání jsem dále udělala v prosinci chybu (díky nešťastnému malému překlepu v emailu), která mého zaměstnavatele stála asi 7000 kč (údajně, jak mi řekl, přesné podklady jsem neviděla). Zaměstnavatel mi v dubnu po návratu do práce řekl, že tuto částku po mě nebude požadovat. Podepsal mi mnou sepsaný papír, že jsem vše předala v pořádku: pokladní knihu, dokumenty i finance bez nesrovnalostí a v kompletním stavu. Dále tam byla uvedena věta, že firma nebude uplatňovat vůči mě žádné pohledávky. Nyní si to rozmyslel a chce peníze zaplatit. Řeší to tak, že mi neposlal poslední výplatu. Myslíte, že má nyní po tom, co podepsal, na takové chování právo? Jak se mohu bránit? Je nějaká mimosoudní cesta? Jakou mám šanci, že případný soudní spor vyhraji? Prosím o radu, jak tuto situaci řešit tak, aby mne to stálo co nejméně financí, neboť jsme samoživitelka, tedy nemám nejpříznivější finanční situaci. Dodávám pouze pro úplnost, že můj zaměstnavatel nedávno s podnikáním začínal a já byla jeho první a jediný zaměstnanec. Neměl tedy zatím praktické zkušenosti ohledně vyplácení mezd a řešení podobných sporů . Předem děkuji za odpověď. Petra