Otázka: 06.12.2010 21:14
Dobrý den. Mám už asi 2 roky životní pojištění FLEXI od České Spořitelny (Vienna Insurance). Jsem v nejvyšší rizikové skupině a čas od času jezdím i do zahraničí, a tak musím měnit různé podmínky v tomto pojištění (jde o zvýšení rizika a tak navýšení i častky, kterou pojišťovně platím v ČR - 930 Kč). V červenci 2010 jsem sepsal s pojišťovacím agentem v Táboře návrh na změnu pojistné smlouvy právě kvůli mému výjezdu do zahraničí. Bylo mi řečeno, že mám začít platit zvýšenou částku, až mi přijde domů podepsaný doplněk základní původní smlouvy s přesnou částkou. V srpnu 2010 jsem tedy odcestoval, ale žádný doplněk smlouvy mi nepřišel. Dále jsem tedy platil až dodnes částku - 930 Kč. Byl jsem tedy podle všeho nepojištěn na prostředí a riziko, v kterém se nacházím. Teď v prosinci mi na trvalé bydliště ale přišel dopis, kde mi pojišťovna píše, že bych měl uhradit částku za období od 1. do 30. listopadu 2010, a to 3100 Kč. Volal jsem na telefonní linku České Spořitelny, co to má znamenat. Po přepojení mi pán na druhé straně sdělil, že změnu akceptovali a pojištění platí od 1. září 2010 a tak mám až do prosince měsíční částky uhradit (cca 12400 Kč). Zeptal jsem se, jak mohu něco platit, když jsem ani nebyl vyrozuměn a žádný doplněk či potvrzení změny smlouvy mi nebyl doručen. Nemluvě o tom, že ani částku, kterou bych měl platit jsem neznal. Zástupce ČS mi odvětil, že se to možná ztratilo na poště a že to není jejich problém. Měl jsem jim prýl zavolat a dožadovat se o zaslání této smlouvy. Nicméně celou částku chtějí uhradit. Nevím, jak by má družka v případě mé smrti vymáhala od pojišťovny pojistku v období od srpna do prosince 2010 bez jediného potvrzení či akceptačního dopisu České pojišťovny, který jsme samozřejmě neobdrželi. Zdá se mi, že toto je nekorektní jednání pojišťovny. Nezaslali ani v období od září až do konce listopadu jedinou upomínku či upozornění, že bych měl něco někde platit, takže jsem platil jen částku 930,-Kč/měsíc, kterou normálně platím. Myslím, že bych měl začít platit zvýšenou částku až teprve tehdy, kdy se mi dostane do rukou doplněk o změně smlouvy a akceptace mého návrhu na změnu s datem, od kdy změna platí. Jestli došlo k pochybení České pošty v doručení doporučeného psaní od České Spořitelny, měla by tedy pojišťovna žádat nahrazení případné škody právě Českou poštu a ne mě. Trošku mi to přijde, že pojišťovna vyčkávala, jestli se mi něco stane v nebezpečném prostředí v nejproblémovějším období a když se nic nestalo, po 4 měsících žádá zpětně o zaplacení pojistného v částce, o které jsem nevěděl její výši, od kdy platí a jestli změnu pojišťovna vůbec přijala. Prosím vás o radu, jak postupovat, kdo je v právu, jestli jsem něco zanedbal a jesli má pojišťovna v takovémto případě vůbec právo jednat tímto způsobem. Nemohu se zbavit pocitu, že tady nejsem zákazníkem já, ale snažím se pojišťovně vnutit své peníze a vlastně bych měl být vůbec rád, že mě mají za klienta. Děkuji Vám za případnou radu a pomoc. Michal Mairych