Otázka: 12.10.2010 20:58
Dobrý den, manžel uzavřel 12.11.2003 životní pojištění Dynamik.Léta platil a pojišťovna mu indexovala pojištění až bychom se k dnešnímu dni dostali skoro na dvojnásobek původní pojistné částky. Smlouva je uzavřená na 10 let. Loňského roku jsme prostřednictvím pracovníka pobočky provedli "trvalé" zrušení indexace a snížení pojistné částky na "údajné" minimum - tj. 400 Kč. Změnu jsme provedli 5.10.2009 k nejbližšímu možnému dni (dle formuláře, který nám pracovník vystavil jako potvrzení). Pojišťovna manželovi smlouvu upravila a ani jsme si nevšimli, že se konec pojištění posunul na 17.10.2013 (čímž by se zkrátila doba ukončení o 1 měsíc). Smlouva běžela dál, ale vzhledem k tomu, že se nám narodil syn a řešili jsme také úrazovku pro malého, tak manžel uzavřel novou životní pojistku u jiného pojišťovacího ústavu - kde je pojištěn on, já i malý za výhodnějších podmínek(i co se týče měsíčního pojistného). Vzhledem k tomu, že manželovi měl Dynamik končit za 3 roky, rozhodli jsme se tuto pojistku nerušit, pouze ji upravit na minimum, abychom nepřišli o část naspořených peněz z důvodu předčasného ukončení. Z tohoto důvodu jsme zaslali 2.9.2010 do České pojišťovny dopis, kterým jsme jí požádali o vyřazení úrazovky z manželova Dynamiku a snížení pojistné částky na 300 Kč k nejbližšímu možnému dni. V ČP úrazovku vyřadili (tudíž veškerá částka by měla jít do spořící složky) avšak prodloužili manželovi o 10.měsíců smlouvu - tj. nový konec pojištění by měl být k 16.9.2014. Proti tomuto jsme se ohradili dalším dopisem a žádali je o navrácení smlouvy k původnímu datu ukončení. Byl nám zaslán dopis ze kterého cituji: "Mezi technické změny s dopadem na délku pojistné doby patří také změna výše pojistného. Protože se u Vaší pojistné smlouvy změna výše pojistného neprováděla k výročnímu dni počátku smlouvy, proto byl změněn i konec pojištění. Pro zachování původního konce pojištění 16.11.2013 (to je nejspíše datum účinnosti původní smlouvy) by musela být technická změna provedena k výročnímu dni smlouvy, tj. s účinností od 17.11.2009, ale Váš požadavek byl na provedení od nejbližší účinnosti. Při těchto změnách dochází k prodloužení původní pojistné doby tak, aby od této techncké změny do konce pojištění zbýval celý počet let. Konec pojištění se mění s datem, ke kterému je prováděná technická změna, tzn. že nový konec pojištění je k 16.9.2014. Informujeme Vás, že pojistná doba je stanovena na minimální dobu, tj. 10 let. V případě potřeby navštivte kteroukoli přepážku ČP, kde můžete Vaši záležitost zkonzultovat". Navštívila jsem tedy dnes pobočku ČP, kde mne jejich pracovník nepustil ke slovu, byl velice nepříjemný a dělal ze mě pitomce.Vůbec mne nenechal vyslovit mnou navrhované řešení,proto jsem se rozhodla kontaktovat Vás a zažádat o radu. S infolinkou nemám dobré zkušenosti. Myslím si, že by řešením bylo doplatit 200 Kč (tj. rozdíl v pojistném říjen, listopad), protože za září odcházela platba ještě trvalým příkazem ve výši 400 Kč a aby změnu udělali k výročnímu dni, tudíž by se mi nehnul konec pojištění. Předpokládám, že pojišťovna na toto nebude chtít slyšet, protože pro ni je výhodnější rok 2014, ale nehodlám se jen tak vzdát, protože si myslím, že na daný postup nemají právo. Další věc, které nerozumím je odkazování se na to, že by pojistka netrvala 10 let s odkazem na celé roky. Však kdyby končila v roce 2014, tak by trvala skoro 11 let! Přijde mi to celé jako slovíčkaření (pojem "nejbližší možný termín" si lze taktéž vyložit několika způsoby). Hledala jsem také v pojistných podmínkách větu, ve které by bylo jednoznačně napsáno, že se pojistka technickými změnami automaticky prodlužuje - nenašla jsem. Nejspíš to bude zaobalené(v případě potřeby mohu zaslat kopie korespondence mezi námi a ČP). Žádám Vás jako odborníka o radu, co byste nám navrhovali jako nejlepší možné řešení v naší situaci. Předem děkuji za brzkou odpověď. S pozdravem J.V.