Otevření kavárny

Sekce: Firmy a podnikatelé | Téma: Start firmy

Otázka: 21.09.2010 01:14


Dobrý den, chtěla bych začít poprvé podnikat. Chci otevřít italský "CAFFÉ..BAR" v Praze 1, nebo 2..na lukrativním a frekventovaném místě. Nevím jak začít, chtěla bych radu, jak si spočítat plánované tržby, provést průzkum trhu, abych pochopila jak by to mohlo fungovat a nezkrachovat. Představovala bych si jakýsi systém na vypočítání nákladů..výdajů a tržeb. Děkuji předem. Hezký den přeju.

Odpověď: odpovídal(a): Redakce , 23.09.2010 08:22


Dobrý den,

Nejlepší je vždycky se nejprve podívat po konkurenci. Pokud máte nějakého známého v tomto oboru, bylo by nejlepší oslovit jeho. Můžete také oslovit přímo Vaši budoucí konkurenci a nemusíte se zmiňovat, že budete dělat totéž blízko něj. Další možností je oslovit dodavatele Vašich konkurentů, ti by mohli mít přehled o přesných číslech, otázka je jestli Vám to budou ochotni sdělit, smlouvy to často zakazují. Nicméně všechny tyto dialogy Vám vždycky něco zajímavého přinesou. Během těchto dialogů se můžete třeba dozvědět, o co mají lidé největší zájem, na čem je největší marže, třeba se dozvíte i přesnou výši marže, apod.

Přesnou výši tržeb a obchodní marži zjistíte, když se podíváte na justice.cz a najdete si podobné kavárny. Pokud mají výkazy v digitální podobě, budete mít před sebou jejich tržby včetně historie. Bohužel jsou to tržby celkové, takže jsou tam zahrnuty všechny produkty, takže to může být matoucí. Ale pokud tato "oficiální" čísla dáte do souvislosti s tím, co Vám přinesou dialogy s dodavateli a prodejci, uděláte si celkem kvalitní obrázek o tržbách v daném oboru.

Oba pohledy byste měla doplnit ještě svým vlastním vlastním, odborně se mluví o tzv. expertním odhadu. Rozhodně se ho nebojte a zkuste to. Samozřejmě na základě výše získaných informací. Můžete si udělat jednoduchou excelovskou tabulku, kde budete mít položky (různé druhy kávy, zákusky,atp.), výdaje na ně a příjmy z nich, počet prodaných kusů za měsíc, atp. Nezapomeňte i na tzv. režijní náklady jako výdaje na energie, nájem, zaměstnance, vedení firemního účtu, marketing, účetnictví, atp.

Ještě k tomu průzkumu trhu. Pokud máte odvahu, nejlepší průzkum trhu je jít sama mezi lidi, ptát se jich, co chtějí. Sepište si jednoduché otázky, dejte dohromady pár svých známých a jděte mezi lidi a ptejte se. Pokud do toho nepůjdete, tak velmi dobré je zeptat se například svých budoucích dodavatelů, dodavatelů konkurence, případně konkurentů samotných, jak už jsem zmiňoval výše. Jakmile překonáte jejich počáteční ostražitost a pustíte se do poklidné diskuze, ptejte se na všechno, co Vás zajímá.

Skvělé by bylo, kdybyste našla někoho, kdo už v tomto oboru podniká a je třeba z jiného města, nebo jiné části Prahy a nebude tak Vaším konkurentem a mohli byste si tak v klidu o všem promluvit.

Pokud jde o ten systém výpočtu nákladů a výnosů. Ve Vašem případě by to nemělo být až zas tak složité. 1.) nejdříve máte cenu, za kterou koupíte suroviny, případně hotové výrobky (například zákusky), 2.) pak si spočítáte, co do toho vložíte sama (například kolik Vás bude stát uvaření kávy, dobré je to počítat ve větších celcích, třeba 100 káv), 3.) součet bodů 1 a 2 jsou Vaše přímé náklady, 4.) pak doporučuji ještě rozpočítat výše zmíněné režijní náklady, 5.) no a nakonec Vaši marži a máte finální cenu.

Při stanovení ceny se dívejte také na konkurenci. Zpočátku stejně ale budete mít různé zaváděcí ceny, takže bych si připravil i nějakou rezervu. Díky nim můžete být třeba první dva měsíce v mínusu. Dlouhodobě se to ale vyplatí. Jinak vždycky se na Vaši kavárnu dívejte jako na business, tedy musí Vám to vydělávat peníze, jinak přijdete i o tu druhou část nezbytnou pro podnikání, že Vás to prostě baví.


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: FIRMY A PODNIKATELÉ

odpovídal(a): Redakce

Sdružení fyzických osob

Dobrý den, rozhodly jsme se s kamarádkou založit vlastní e-shop, tj. ve spolupráci 2 OSVČ:
1)Musíme pro tuto vzájemnou spolupráci uzavřít Smlouvu o sdružení, nebo je možné spolupracovat jen na základě ústní dohody (záleží rozhodnutí jen na nás)?
2)K e-shopu by byly napojeny 2 příjmové účty. Je možné, aby pro účely daně z příjmu jedna OSVČ přiznala příjmy z pouze z jednoho účtu a druhá OSVČ přiznala příjmy pouze z onoho druhého účtu (nebo musíme mít jen jeden účet v souvislosti se společným e-shopem a případně podepsanou smlouvou o sdružení)?
3) Pokud tedy bude e-shop veden dvěma OSVČ, mohou tyto osoby při daňovém přiznání uplatňovat rozdílným způsobem své náklady - tj. jedna jako skutečné náklady a druhá paušálem?
Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Kompletace PC sestav - živnost

Potřebovala bych vědět, jakou živnost si mám zřídit, když chci kompletovat počítače z originálních poč. komponentů. Popř. jaké je nutné vzdělání.


odpovídal(a): Redakce

OSVČ a pojistné

Dobrý den. Měl bych dotaz ohledně začátku podnikáni. V Pondělí 1.8. 2011 se chystám založit si živnost. Budu pracovat pro firmu (tiskárna) jako manager obchodního oddělení. Každý měsíc budu firmě fakturovat částku ve výši 13.000Kč.

Chtěl bych se zeptat, kolik budu platit na zdravotním a sociálním pojištění? Musím si platit i sociální pojištění? Příjmy budu mít jak z provozování živnosti, tak i z dřívějších dob z inevsticí.

Děkuji moc za velmi vzácné informace pro mne.

S uctivým pozdravem, Michal Glöckner


odpovídal(a): Redakce

Pojistné a podnikání držitelů ZTP

Dobrý den, má známá je v důchodu, má ZTP, pobírala invalidní důchod, nyní už pobírá starobní důchod. Chtěla by si založit živnost. Nevíme však,jak je to s placením zdravotního a sociálního pojištění. Můžete nám sdělit, jak vysoké by musela platit (měsíčně) pojistné na zdravotní a sociální pojištění? Hledali jsme to v zákonech, ale je to na nás moc složité. A číslo účtu pro placení zdr. a soc. pojištění obdrží poštou po ohlášení živnosti? Děkuji za odpověď. Spurný.


odpovídal(a): Redakce

Kdy začít podnikat

Dobrý den,jsem ještě zaměstnaná v pracovním poměru do konce srpna.Od září chci začít podnikat.Je výhodnější si vyřídit ŽL již nyní a 2 měsíce podnikat na vedl.OSVČ a nebo počkat s vyřízením a podnikáním až od 1.9.2011?Práci bych začala až od září t.r.Potřebuji si však již nyní pořídit drahý software ke své práci a další věci..Jak by to bylo s účtováním (odpisy)v případě, že bych měla ŽL až od září?


odpovídal(a): Redakce

Příspěvek na podnikání od ÚP

Dobrý den. V letošním roce jsem byla od 1.1. do 31.3.2011 v zaměst. poměru. Od 1.4. jsem evidována na ÚP. Uvažuji o začátku podnikání - obchod a prodej bez provozovny. Jak budu postupovat vzhledem k ÚP, až získám ŽL a jak bude probíhat mé vyúčtování daně z příjmu a záloh na zdravotní a socilání pojištění? Děkuji za odpověď. Bendová


odpovídal(a): Redakce

Začátek podnikání - zprostředkování

Dobrý den, chtěla jsem Vás požádat o Vaši radu ohledně začátku podnikání. Plánuji podnikat v oblasti zprostředkování prodeje služeb pro firmy, které sami služby nabízejí. Ze začátku bych zprostředkovávala prodej pouze přes internet ve formě poukázek, balíčů. Do budoucna bych teprve uvažovala o kamenném obchodě. A proto nevím, jakou formu podnikání zvolit, uvažovala jsem o ŽIVNOSTI (volné). Dále bych se chtěla zeptat, zda bude stačit, budu-li vést pouze daňovou evidenci? Pochybuji, že budu mít ze začátku velké obraty. Budu-li mít pouze internetový obchod, bude to mít na něco vliv? Děkuji předem za Vaši odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Přechod ze zaměstnání do podnikání

Dobrý den,chci začít podnikat, zatím jsem zaměstnanec, ale od srpna chci v zaměstnání dát výpověd a začít podnikat na ŽL. Bude se pro tento rok jednat o hlavní nebo vedlejší poměr.Jak budu platit zdravotní a sociální pojištění? Pokud budu mít provozovnu,potřebuji na její otevření nějaké povolení a na jaké úřady to musím nahlásit.Děkuji Kadlecová


odpovídal(a): Redakce

Složené odúročení

Dobrý den, chtěla jsem Vás poprosit o radu. Podle jakého vzorečku spočítat odečet každodenní částky. Například. Mám na účtě např. 100Kč, úrok jsou denně 2%, první den se mi strhne 2Kč (2% ze 100Kč), druhý den se odečte 1,96Kč ( 2 % z 98Kč), třetí den se mi strhne 1,96Kč ( 2% z 96,04Kč) atd, každý den. Kolik bude částka např. za 5 dní? Hledám konkrétní vzoreček, podle kterého se to vypočítává.( nejlépe v excelu) Děkuji Petra Vostřelová


odpovídal(a): Redakce

Půjčka - zástava nemovitostí

Dobrý den,rád bych Vás požádal o radu. V současné době mé závazky převyšují příjmy. Požádal jsem o bankovní půjčku oproti zástavě bytem. Problém je však v tom,že v kupní smlouvě je předkupní právo městského úřadu po dobu ještě 3let. Banky mě právě odmítli možnost financování z výše uvedeného důvodu. Děkuji za Vaši odpověď s pozdravem Petr Procházka.