Daňové poradenství

Nevíte si rady v oblasti daní? Daňových zákonů je celá řada a neustále se mění. Pokud máte otázku, týkající se právě této oblasti, naše poradna je vám k dispozici. Pomůžeme vám nalézt odpovědi na vaše otázky:

  • Daň z příjmů fyzických osob (slevy na dani, odečitatelné položky, osvobození od daně, daňové přiznání...) 
  • Daň z nemovitých věcí  (daňové přiznání, koeficienty,...)
  • Daň z nabytí nemovitých věcí (osvobození, určení základu daně,...)
  • Daň silniční  aj.

 

FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Omlouváme se čtenářům a uživatelům našeho Poradenského centra, ale poradna daně je dočasně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

DOTAZY V SEKCI: DANĚ

odpovídal(a): Redakce

danění příjmu z pronájmu

Dobrý den, prosím Vás o radu. Minulý rok jsme koupili od města byt 2+1. Protože čekáme 4. dítě, rozhodli jsme se jít do většího bytu. Chtěli jsme to řešit prodejem té 2+1 a zbytek nějakým úvěrem, ale maminka se rozhodla, že nám větší část na byt dá s tím, že ten stávající máme zatím pronajmout, že by sem jednou chtěla jít. Tak bych se chtěla zeptat, když byt pronajmeme, jaké povinnosti z toho pro nás vyplívají, jestli pak musíme na konci roku podávat daňové přiznání daně z příjmu (nebo zda se ta částka za pronájem uvádí jen u dani z příjmu, které si manžel každý rok podává), vůbec tomu nerozumím a nevím, co by bylo lepší. A kolik se vůbec za pronájem poté odvádí FÚ. Byt bychom pronajali za 7 tis. náklady na bydlení tam jsou zhruba 5,5 tisíc. Kolik by to asi za ten rok bylo na dani? Předem Vám moc děkuji za radu


odpovídal(a): Redakce

faktura na přelomu roku

Dobrý den, má dotaz ohledně správného zaúčtování přijaté faktury. Jsme plátci DPH a vedeme podvojné účetnictví. Obdrželi jsme fakturu od dodavatele, který není plátcem DPH s následujícím textem: Fakturuji vám montážní práce za měsíc PROSINEC 2009.... Datum vystavení faktury je 11.1. 2010, datum splatnosti 26.1.2010. My jsme ji obdrželi 13.1.2010. Do jakého období fakturu správně zaúčtovat do měsíce Prosinec 2009 nebo Leden 2010.



odpovídal(a): Redakce

prodej auta a archivace dokladů

Dobrý den,vedu daňovou evidenci a měl jsem na leasing osobní auto registrované na IČ. Po ukončení leasingu jsem auto vyňal z obchodního majetku,odkoupil jako soukromé, přeregistroval na r.č. a následně po dvou měsících prodal. Jsem povinen prodejní cenu zahrnout do příjmu a zdanit? Peníze jsem použil na nákup nového vozu,již soukromého. Jak dlouho jsem povinen při vedení daňové evidence archivovat doklady? Děkuji, Petr Růžička.


odpovídal(a): Redakce

daňová povinnost

Dobrý den. Od 1.5.2009 jsem se stal vlastníkem nemovitosti a pozemků, ale nepodal přiznání k dani z nemovitosti. Vím, že na rok 2010 musím přiznání podat, ale jak je to zpětně za rok 2009, když jsem nebyl vlastníkem celý rok ?


odpovídal(a): Redakce

záloha

Dobrý den, s.r.o. uhradilo zálohu OSVČ FO na dílo.FO dílo neprovedla, zálohu nevrátila a vyhlásila na sebe konkurs. Mohu nějak tuto zálohu zaúčtovat do nákladů?Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

společné zdanění manželů

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat zda je možné letos tj.rok 2010 podat společné zdanění manželů. Děkuji za brzkou odpověď. Urbanovska


odpovídal(a): Redakce

příspěvek na PP

Dobrý den, může si společník a zároveň zaměstnanec svého s.r.o. započíst do daňově uznatelných nákladů platbu penzijního připojištění? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

příležitostný příjem

Jsem normální zaměstnanec. V trafice jsem kupoval DVD a tato prodával dále se ziskem. Nemám žádný nákupní doklad. Správce daně po mě vyžaduje, abych dal ke zdanění celou prodejní cenu, za kterou jsem DVD prodal, aniž bych si mohl odečíst cenu, za kterou jsem DVD koupil, jelikož nemohu předložit žádné účtenky. Je tento postup správný, nebo by stačilo jako důkaz o nákupu třeba výslech prodavačky z trafiky, že jsem DVD opravdu kupoval ?


odpovídal(a): Redakce

odpočet úroků z úvěru

Koupil jsem dva byty v domě a platím hypotéku. V jednom bytě bydlím já s rodinou, ve druhém bytě bydlí důchodci, jejichž původní nájemní smlouva s městem přešla na mě a platí mi regulované nájemné. Z banky jsem obdržel doklad o zaplacených úrocích z hypotéky. Mohu o celou tuto částku zaplacenou na úrocích bance snížit ve zdanění své příjmy, nebo ji musím ponížit o poměrnou část z důvodu, že ve druhém bytě nebydlím já, ale původní nájemníci, kteří mi platí regulovaný nájem ?


odpovídal(a): Redakce

daňová povinnost

Dobrý den, musím podat daňové přiznání pokud mám příjem z pronájmu 4 000,- a příležitostný příjem 18 000,- a příjem ze zaměstnání. Sčítají se 4 000,- a 18 000 nebo se každá jakoby kategorie příjmu počítá zvlášť. Děkuji za odpověď.



odpovídal(a): Redakce

druh příjmů

Dobrý den, vyplňuji danňové přiznání a chtěl bych se zeptat do jakého § patří příjmy z příkazní smlouvy (2 za rok nad 20tis. Kč - tvoření webových stránek)v daňovém přiznání? A můžu upatnit na tyto příjmy výdaje procentulně respektive skutečné náklady? Současně jsem také zaměstnancem u soukromé firmy.


odpovídal(a): Redakce

parkoviště v DE

Dobrý den vím, že se pozemky neodepisují, ale jak zaúčtovat v DE na přijaté faktuře provedení zpevněné plochy parkoviště za cenu 112 000 Kč, přímo do nákladů jako provozní režii? Děkuji za radu. J.S.


odpovídal(a): Redakce

příležitostné příjmy

Dobrý den.V roce 2009 jsem začal prodávat na serveru Aukro a nyní se chystám podat daňové přiznání. Můj obrat na Aukru činil cca. 280 tisíc. Jednalo se o prodej kosmetiky. Mám svou stálou práci, kde platím zdravotní i sociální pojištění. Prodej na Aukru je pouze můj vedlejší příjem, který neprovozuji na živnostenský list.Prodej jsem již ukončil na konci roku 2009 a pokračovat dále nebudu. Chci se však zeptat, jak mám celou věc řešit se zdravotním a sociálním pojištěním. Stačí zajít na sociálku a zdravotní a požádat pro další rok o nulové zálohy? Nevím ale, zda po mě nebudou chtít doplatit také sociální a zdravotní za rok 2009, jelikož to jsem ho platil pouze v mém stálém zaměstnání a vedlejší činnost jsem nikde nahlášenou neměl. Moc děkuji za Vaší radu.


odpovídal(a): Redakce

parkoviště v DE

Dobrý den, vím,že se pozemky neodepisují, ale jak zaúčtovat v DE na pozemku provedení zpevněné plochy parkoviště za cenu 112 000 kč u přijaté faktury, přímo do nákladů jako provozní režii? děkuji za radu J.S.


odpovídal(a): Redakce

vyplnění přiznání

Dobrý den, budeme letos poprvé odvádět daň z nemovitosti (vyplňovat formulář),s přítelem vlastníme byt 50:50, byt je v panelovém domě a jsme společenství vlastníků, byt je v os.vlastnictví. Kdo bude daň odvádět, stačí jeden z nás nebo oba? Bude platit pouze za byt nebo i za podíly na společných prostorech a pozemcích? Existuje někde poradna, kde mi s vyplněním pomůžou a hlavně vypočítají daň? Předem děkuji za odpověď S pozdravem) Petra Mandová


odpovídal(a): Redakce

odpočet úroků

Dobrý den, rád bych poprosil radu - cca.před 3 lety jsme pořizovali s manželkou byt. Musel jsem tehdy nějakou dobu pracovně mimo Prahu-i mimo republiku,takže hypotéku a vše kolem koupě vyřizovala manželka a byt je napsaný na ní...V dubnu minulého roku jsme se z bytu odstěhovali a od května byt pronajali za hypotéku+poplatky. Manželka je v současnosti na mateřské se 17 měsíční dcerou, takže žádný další příjem nemá a já bych potřeboval poradit především s daní z příjmů fyzických osob.Děkuji za radu.


odpovídal(a): Redakce

odpis vysavače

Ještě bych měla jeden dotaz. Jsem OSVČ mám živnostenský list na správu a údržbu budov (úklid). V roce 2008 jsem si koupila vysavač v hodnotě 44.000,-. Každý měsíc jsem měla příjmy z této živnosti. Odpis za 1.rok jsem si uplatnila. V roce 2009 mám již příjmy z další živnosti a z úklidu pouze jeden měsíc. Jak naložit s odpisem v roce 2009. Mohu ho uplatnit jako daňový výdaj? Děkuji Mašková D.


odpovídal(a): Redakce

evidence majetku

Dobrý den. Prosím jak evidovat drobný dlouhodobý hmotný majetek. Ve směrnici máme, že DDHM se eviduje od částky 2.500,-. Společnost nakoupila 6 ks kancelářského nábytku. Cena: 4.200,-, 2680,-, 1.500,- 2.480,-, 1.800,-, 300,-. Jedná se o nábytek od jednoho dodavatele. Váhám jak ho zaevidovat. Jestli jako soubor pod jednou celkovou částkou jako DDHM, nebo každý kus zvlášť a tedy na majetkovém účtu evidovat pouze skříňky nad 2.500,-, zbytek dát do spotřeby. Děkuji za odpověď. Mašková D.


odpovídal(a): Redakce

pojistné

Dobry den, potrebovala bych se poradit na koho se obratit.Pracuji v CR temer 8 let,nemam zde trvale bydliste(to mam na SVK).Behem teto doby jsem odjela studovat na 3 mesice do Velke Britanie.Po tuto dobu jsem neplatila neplatila socialni ani zdravotni pojisteni. V teto souvislosti se na Vas chci obratit s dotazem, zda mi nevznikl nejaky nedoplatek, a kde tuto skutecnost mohu zjistit. Predem dekuji.


odpovídal(a): Redakce

danění více příjmů

Dobry den,chci se zeptat, jestli manzel musi podat DPzPFO i v CR, nakolik v CR pracoval 1-3/2009, od4/09 jsme se prestehovali do Nemecka, kde ma pracovni pomer.Trvaly pobyt nam zustal v CR,ale i v Nemecku jsme nahlaseni k pobytu a v CR se nezdrzujeme 183 dni v roce. Pokud priznani v CR za 3mesice poda,musi uvadet a zdanit i prijmy z Nemecka, kdyz jsou mu tady zamestnavatelem zdanovany? Dekuji za odpoved a s pozdravem, IP.