založení běžného účtu v ČR pro Čecha s trvalým pobytem mimo ČR, ale v EU

Sekce: Právní poradna | Téma: Účetnictví

Otázka: 18.07.2018 16:17


Dobrý den, Ráda bych si založila běžný účet v ČR. Jsem občankou ČR, ale trvalé bydliště mám v zahraničí. V EU. Ze zákona, jestliže mé trvalé bydliště je mimo území ČR, nesmím být držitelkou občanského průkazu, jenom cestovního pasu a toto je tedy zároveň můj jediný doklad totožnosti. Zároveň ze zákona vyplývá, že v rámci EU mi jakákoli banka nemůže odmítnout vystavit běžný účet. Pokoušela jsem se založit si běžný účet v bance v ČR, ale byla jsem odmítnuta s tím, že mi běžný účet nemohou vystavit, pokud nemám občanský průkaz! Pokud bych byla občanem jiného státu, potom by nebyl problém účet mi na základě cestovního pasu vystavit. Protože mám ale českou národnost, bez občanského průkazu mi prý asi žádná banka běžný účet nevystaví. Jak to tedy udělat? Jakým způsobem si mohu jako Češka s trvalým pobytem v zahraničí, ale v EU, založit běžný účet v Čechách? Děkuji za váš čas. S pozdravem, Hana Katzourakisová

Odpověď: odpovídal(a): Redakce , 25.07.2018 08:53


Vážená paní Katzourakisová,

 

pokud oprávněně pobýváte v některé ze zemí EU, máte automaticky právo otevřít si tzv. základní platební účet kdekoli v Unii. Banka nesmí vaši žádost o založení takového účtu zamítnout jen proto, že bydlíte v jiné zemi, než ve které má banka své sídlo. Banka může vaši žádost o založení účtu zamítnout pouze, pokud nejednáte v souladu s předpisy EU ohledně boje proti praní peněz a financování terorismu. Pokud žádáte o založení základního platebního účtu mimo zemi, ve které bydlíte, mohou po vás banky v některých zemích EU chtít, abyste prokázala, že na otevření účtu máte skutečný zájem – například pokud bydlíte v jednom státě, ale pracujete v jiném.

 

Skutečnost, že nemáte trvalý pobyt na území České republiky a tedy ani občanský průkaz by neměla být překážkou k založení bankovního účtu v České republice, nicméně jak z námi zjištěných informací a z Vaší zkušenosti vyplývá, ne každá banka je natolik benevolentní a většina banky tedy stále vyžaduje k založení bankovního účtu předložení občanského průkazu. Nejlépe je mít i další průkaz, z něhož lez ověřit Vaši totožnost, např. řidičský průkaz vydaný v zemi, v níž máte ohlášený trvalý pobyt. Ve Vašem případě bohužel nelze nastalou situaci řešit jinak, než kontaktovat vícero různých bank a celou situaci trpělivě pracovníkům banky vysvětlit.

 

Krajní možností je nechat si vystavit občanský průkaz bez uvedení údaje o trvalém pobytu, nicméně je v takovém případě nezbytné zažádat si o občanský průkaz na příslušném úřadě osobně. Správní poplatek činí 100,- Kč. Tuto možnost zakotvuje ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, v němž je uvedeno následující:

 

(2) Údaji zapisovanými do občanského průkazu jsou

a) jméno, popřípadě jména, příjmení, pohlaví, státní občanství, datum, místo a okres narození, rodné číslo, adresa místa trvalého pobytu, včetně označení tohoto údaje jako adresy úřadu, je-li takto označen v evidenci obyvatel, a rodinný stav nebo registrované partnerství (dále jen „partnerství“). U občanů narozených v cizině se zapisuje pouze kód státu narození21); název místa a okresu nebo kód státu narození se zapisuje podle stavu3a) ke dni podání žádosti o vydání občanského průkazu. U občanů, kteří nejsou hlášeni k trvalému pobytu na území České republiky, se trvalý pobyt do občanského průkazu nezapisuje.


Tazatel bere na vědomí skutečnost, že odpovědi na jím položené otázky jsou výrazem subjektivního názoru odpovídajícího a nemusejí ve všech případech vyjadřovat jednoznačné a závazné výkladové pravidlo uvedeného problému. V případě, že by se tazatel chtěl uvedenou odpovědí a v ní obsaženou radou či názorem řídit, doporučujeme mu ještě konzultaci uvedeného problému s dalším odborníkem.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 2 krát

DALŠÍ DOTAZY V SEKCI: PRÁVNÍ PORADNA

odpovídal(a): Redakce

Nárok na rodičovský příspěvek

Dobrý den, Pracuji v Rakousku na smlouvu 9h týdně za 483€ měsíčně. Zdravotní a sociální si platím v Česku. Sociální jsem začala platit později od Ledna 2022. Chtěla jsem se zeptat jestli budu mít nárok aspoň na rodičovský příspěvek? A pokud Ano bude potom zdravotní a sociální za mě odvádět stát? Nebo jak to funguje. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Výpověď a nevypořádání se zaměstnanci

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Můj bývalý zaměstnavatel, který měl prodejnu ve franschize, která mu byla odebrána dne 17.5. 21 odešel a nevypořádal se se zaměstnanci. Zbývá mě od něj proplatit dovolená a taky jsem nedostala žádné ukončení pracovního poměru (výpověď). Mám za to, že tedy pracovní poměr trvá stále. Od té doby to stále řeší inspektorát práce. Chtěla bych vědět na co přesně mám od něj nárok. Chtěla bych doplatit dovolenou, případně náhradu mzdy nebo alespoň odstupné. Jak mám podat žalobu, když inspektorát práce stále koná. Děkujiza radu


odpovídal(a): Redakce

Vyživovací povinnost na mentálně zaostalého syna

Dobrý den, zajímalo by mě, do kolika let (aspon přibližně) budu platit alimenty na svého mentálně indisponovaného syna. Je mu 18 let a nyní studuje na SOU. Skončí mi povinnost po ukončení studia, ikdyž nebude schopen si najít zaměstnání? To asi těžko, že?


odpovídal(a): Redakce

Faktura za konzultaci u finančního poradce

Dobrý den, v srpnu jsem si domluvil schůzku s finančním poradcem, ohledně sjednání cestovního pojištění. Poradce mi cestovní pojištění sjednal a domluvili jsme se, že se stanu poté jeho klientem. Po dovolené jsme měli mít schůzku, která nakonec bohužel nevyšla. Dnes mi byla poradcem zaslána faktura za konzultaci se splatným termínem. Po telefonu jsem se dozvěděl, že buď se stanu jeho klientem a nemusím fakturu platit, nebo ji zaplatím. Chci se zeptat, jestli je poradce v právu po mě chtít zaplatit sjednání pojistky takhle zpětně, když o žádném poplatku o konzultaci nebyla řeč.


odpovídal(a): Redakce

Spoluvlastnictví nemovité věci

Dobrý den, v rámci dědického řízení jsem společně s dalším příbuzným zdědil RD o dvou byt. jednotkách. V jednom od r.1980 bydlím já, druhý si po zůstavitelce ponechal příbuzný. Tento byt není od poloviny r. 2015 obýván, v současné době se zde nikdo nezdržuje,není udržován a není zde nikdo trvale hlášen. Za své finance zajišťuji topení pro celý dům, spoluvlastník se odmítá podílet na těchto nákladech, i když jsou mu doporučeně zasílány vyúčtování za topení a za další údržbu nemovitosti. Uvažuji o výměně vstupních vchodových dveří do RD, výměny okna ve společné síni u vstupních dveří, opravy septiku, výměny pojistek za jističe v elektrorozváděči. Je v těchto případech nutný souhlas spoluvlastníka ? Jak jej donutit k uhrazení dlužné částky, která se stále zvyšuje ? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Výpověď v době pracovní neschopnosti zaměstnance

Dobrý den mám takový dotaz.Dne 13.6.2022 jsem nastoupil na neschopenku a dne 14.6.2022 byla do firmy doručena doporučeně poštou má výpověď mnou sepsaná. Podal jsem jí formou dvouměsíční výpovědní lhůtou. Dnes se mi ozval pan majitel firmy a napsal mi že takto výpověď podat nemůžu že nesmím být na neschopence.Můžete mi prosím poradit jestli jsem to udělal správně či ne?Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Přihlášení pohledávky do insolvenčního řízení

Dobrý den, investoval jsem část kapitálu do dluhopisů menších firem, kvůli diversifikaci jsem investici rozdělil mezi dost firem a do každé jen malou částku. Jedna z firem se stala problematickou, majitel výrobu převedl do jiné firmy a původní předluženou firmu bez majetku poslal do likvidace. Likvidádor musel kvůli předluženosti podat insolvenční návrh, kde uvedl do seznamu závazků i držitele dluhopisů (vč. mne) s jejich pohledávkami. Majitel podepsal k emisi dluhopisů ručitelské prohlášení, že ručí svým osobním majetkem. Splatnost dluhopisů je ale až příští rok, takže po splatnosti jsou zatím jen úroky, kvůli kterým nemá smysl ručitele žalovat. Vzhledem k předluženosti z insolvence jistě žádné peníze nedostanu, leda že by se případnému insolvenčnímu správci povedlo úspěšně zpochybnit převod výroby na novou firmu, což vidím spíš jen jako teoretickou možnost. Mám k tomu 2 dotazy: 1) Jestli pro uznání mé pohledávky v insolvenčním řízení ji musím do něj extra přihlásit i přes to, že je uvedena v seznamu závazků, který je přílohou insolvenčního návrhu. 2) Pokud pohledávku do insolvenčního řízení nyní nepřihlásím, jestli si tím neuzavřu či neztížím možnost žaloby na ručitele až budou dluhopisy splatné. Vzhledem k malé výši mé investice by se mi nevyplatilo podávat žalobu samostatně, ale uvažuji o připojení k žalobě ostatních držitelů dluhopisů, pokud by se tato možnost naskytla. Předem děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Provozovna ve vlastním domě

Dobrý den, pracuji z domova. Jako přivýdělek jsem myslela, že bych mohla prodávat krmivo pro hospodářská zvířata. Bydlíme na venkově u hlavní silnice a tak jsem myslela, že by si zákazník vždy zazvonil a já bych ho obsloužila. Musím i v tomto případě mít nahlášenou provozovnu? A lze to takhle "na zazvonění" nebo musím mít pevnou otevírací dobu? Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Valná hromada s.r.o. s jediným společníkem

Dobrý den, měla bych dotaz. Jsme společnost s r.o. s jedním společníkem – majitelem. Máme ve firmě 2 jednatele, kteří nejsou tím majitelem (majitelem je a.s.). Je v tomto případě nutné svolávat valnou hromadu k účetní závěrce? Předem mockrát děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Doložení dosavadní praxe u nového zaměstnavatele

Dobrý den, pro můj dotaz jsem nenašla příslušnou rubriku, do účetnictví zřejmě nepatří, spíše bych jej pasovala do personalistiky. Ráda bych zjistila, zda jde dosavadní získanou praxi doložit pouze na základě čestného prohlášení, pokud nemám uložené doklady více než 30 let zpátky. Personalista požaduje v osobním dotazníku doložit vše pracovní smlouvou nebo zápočtovým listem. Což samozřejmě již nemám, neboť jsem začala pracovat v roce 1981. Po "revoluci" byl jeden z mých zaměstnavatelů dokonce zlikvidován. Budu vděčná za jakoukoli nápovědu nebo přímo zodpovězení mého dotazu. Děkuji