FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Omlouváme se čtenářům a uživatelům našeho Poradenského centra, ale poradna daně je dočasně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

DOTAZY NA TÉMA ÚČETNICTVÍ

odpovídal(a): Redakce

Samostatná výdělečná činnost

Dobrý den, mám možnost pracovat na živnostenský list(truhlářství) pro českou firmu v Německu. Chtěl jsem se zeptat co je potřeba vyřídit. Děkuji. S pozdravem Tomáš Danihelka


odpovídal(a): Redakce

Nemocenská z DPP

Dobrý den, prosím o radu.Dne 30.4.2017 mi skončila výpovědní lhůta, mezitím 1.3.2017 jsem ještě podepsala DPP u jiné firmy, ve které pracuji doteď. Vydělám si více jak 10.000 Kč, aby mi bylo odvedeno ZP, SP, DPH. Před týdnem jsem zjistila, že jsem těhotná a mě by zajímalo jestli mám nárok na nemocenské pojištění před rodičovskou, např. když budu mít rizikové těhotenství. Popřípadě jak je to placené, vím že první 3 dny se neplatí, poté platí zamšstnavatel a když je nemocenská déle tak stát, ale jak je to u DPP? Také by mě prosím zajímalo, minulý týden jsem byla na pracovním pohovoru a mám se jim do konce tohoto týdne ozvat, jestli mám zájem u nich pracovat na HPP. A nad tímto mi hlava stojí, protože vůbec netuším zda-li mohu podepsat HPP a zatajit mé těhotenství. Nerada bych podepsala HPP když nevím jak mi bude za měsíc nebo za dva, četla jsem,že se jedna maminka s tímto soudí. Prosím o radu, co by bylo nejlepším řešením. Děkuji moc



odpovídal(a): Redakce

DPH u pronájmu nemovitosti

Pokusím se dotaz zestručnit a upřesnit: pronajímatel nemovitosti - den podpisu smlouvy JE plátce DPH nájemce nemovitosti - v den podpisu smlouvy NENÍ plátce DPH pronájem na dobu neurčitou, s fakturačním obdobím tři měsíce V průběhu fakturačního období se NÁJEMCE stal plátcem DPH Na konci fakturačního období vystavil pronajímatel daňový doklad za nájemné za uplynulé tři měsíce a vyčíslil zde DPH opět za všechny tři měsíce, tj. i za dva měsíce, kdy nájemce plátcem DPH nebyl. Je takový postup správný, nebo měl např. fakturaci rozdělit na první dva měsíce bez DPH a daňový doklad vč. DPH za třetí měsíc popř. jinak??? Možný problém vidím v tom, že první dva měsíce byl pronájem od DPH osvobozen, neboť pronajímatel se pro toto období nemohl rozhodnout, že uplatní DPH - toto lze pouze mezi plátci DPH, nikoliv mezi plátcem a neplátcem. Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Příjmy z prodeje přes eshop

Dobrý den , jsem zaměstnán a chtěl bych provozovat eshop. Pokud by příjmy eshopu byli do 20.000,- mám povinnost zakládat živnost ? Pokud ne, tak jsem nebo nejsem plátce DPH? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Údaje faktury

Opravujeme rodinný dům z firemního účtu. V tomto domě má firma sídlo. Ale není jejím majitelem. 1. jednatel firmy zemřel , druhý ( já) nemá tr. pobyt v opravovaném rod. domě ( sídle firmy) Jak má vypadat fakturace mezi dodavatelem a odběratelem? Jedni dodavatelé vystavují fakturu na mé jméno a můj trv. pobyt,druzý na firmu a moje jméno, další na mé jméno a trv.adresu a do označení dodávky napíšou o jaký objekt se jedná. má se někde uvádět ico firmy ( objednavatele? tipla bych si , že 3. varianta bude správná Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Pravděpodobný průměrný výdělek

Dobrý den,prosím o odpověď-zaměstnanec ukončí prac.poměr na dobu určitou dne 31.5..Po dohodě nastoupí u téhož zaměstnavatele dne 25.6.na dobu určitou do 30.9..V případě,že mu nebude prac.poměr dále prodloužen,jaký mu bude vypočítán průměrný čistý měsíční výdělek pro nárok na podporu na ÚP? Počítá se jen výdělek z posledního zaměstnání,tzn.že mu bude vypočítán pravděpodobný průměrný výdělek ?


odpovídal(a): Redakce

Průměrný čistý měsíční výdělek

Dobrý den,prosím o odpověď-zaměstnanec ukončí prac.poměr na dobu určitou dne 31.5..Po dohodě nastoupí u téhož zaměstnavatele dne 25.6.na dobu určitou do 30.9..V případě,že mu nebude prac.poměr dále prodloužen,jaký mu bude vypočítán průměrný čistý měsíční výdělek pro nárok na podporu na ÚP? Počítá se jen výdělek z posledního zaměstnání,tzn.že mu bude vypočítán pravděpodobný průměrný výdělek ?


odpovídal(a): Redakce

Potvrzení o studiu

Dobrý den, setkal jsem se se zvláštním chováním úřadů, dle mého názoru. Jsem studentem posledního ročníku na střední škole a na začátku jsem dostal potvrzení o studiu pouze do 31.5., tedy datum, kdy bych měl mít po závěrečné zkoušce. Což mě připadá v souladu s tím, že žák přestává být žákem školy den po úspěšném složení maturitní zkoušky. Poté jsem našel, že podle zákona o statní sociální podpoře 117/1995 Sb. § 13 odstavce 2 písmena b: (2) Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání na střední škole se považuje také b) doba od úspěšného vykonání závěrečné nebo maturitní zkoušky, je-li tato zkouška konána v květnu nebo červnu, do konce období školního vyučování školního roku,44) v němž byla taková zkouška konána; to platí též, bylo-li v květnu nebo červnu konáno absolutorium Z tohoto mi vyplývá, že žákem školy jsem pouze do 31.5., ale status studenta resp. soustavnou přípravu na zaměstnání mám až do konce letních prázdnin tedy 31.8., za předpokladu, že nepůjdu pracovat atd... Paní, která pracuje v účtárně, mě řekla, že škola napsala nesprávné datum a tudíž si musím jít pro potvrzení, které bude platit až do konce června. Jinak mě status studenta končí právě tímto datem 31.5. Stejnou informaci jsem dostal i na FÚ. Zajímalo by mě, kde je pravda a jak se tato skutečnost posuzuje? Předem děkuji za odpověď a mějte hezký den.


odpovídal(a): Redakce

Darování pozemku

Dobry den. Lze pozemek, který je majetkem s.r.o. darovat? (jde mi o to, ze jsem loni koupil stavební pozemek od firmy - s.r.o., nyni se resi jeste prilehajici kousky pozemku - cca 4Om/2, které byli prislíbeny prevest bezuplatne. Bohuzel ted zmenili nazor). Pokud darovat lze, jakym zpusobem? Dekuji a hezky den.


odpovídal(a): Redakce

Nevyplacená mzda

Dobrý den, ráda bych se zeptala jak máme zaúčtovat vrácení peněz zpět na účet od našeho zaměstnance. Zaměstnanci, který zemřel byla zaslána výplata 331/221, jelikož došlo k zablokování jeho účtu (kvůli notáři), peníze nám byly vráceny zpět na účet. Dodnes nám "visí" na účtu, protože notář se ještě neozval. Nemůžeme to přeci jednoduše dát jen na 221/331, ale použít nějaký závazkový či pohledávkový účet? doufám, že je můj dotaz trošku srozumitelný a předem děkuji za odpověď. Přeji příjemný den



odpovídal(a): Redakce

Platba daně

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zdali po podání daňového přiznání mám zaplatit daň hned rovnou na účet příslušného FÚ nebo čekat nějakou výzvu/složenku/platební výměr? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Výdajový paušál

Dobrý den, mám dotaz, zda si může podnikatel uplatnit DPH z pohonných hmot (z paragonů) i když uplatňuje daň z příjmu výdajovým paušálem a z toho důvodu nevlastní žádný obchodní majetek? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Podnikání ve více oborech

Dobrý den ráda bych se informovala ohledně podnikání. Mám sice svou účetní, ale je k zastižení až v příštím týdnu. Podnikám v zemědělství,jsem plátce DPH, platím si sociální a zdravotní a příjmy mám z dotací a z prodeje telat, vedeme daňovou evidelci-paušálově...zatím se mě netýká EET, příjmy nejsou v hotovosti. Moje práce se týká administrativní činnosti a ráda bych si jako koníček otevřela krámek s oblečením. ( z dřívější doby mám žl na prodej a obchod)..zajímá mě zda je možné provozovat tyto dvě činnosti naráz?...Jak to prosím funguje v těchto dvou odvětvích? musela bych mít dva účty? Musela by se vést daňová evidence nějak zvlášt? ..když z jednoho podnikání mám faktury a z druhého účtenky? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Doklady pro banku

Dobry den, mel bych dotaz ohledně potvrzeni o vyšší prijmu. Před 5 měsíci jsem si vzal 16000 půjčku a mel jsem na priznani uvedeno 13000. Ted si vyrizuji půjčku 800000 ohledne prestavby bytu. S pani jsme se dohodli ze ten zbytek půjčky doplatil tou novou. Kvůli výšce půjčky a splaceni mne zaměstnavatel napsal do priznani vyšší mzdu o 4 tisíce. Bude to banka nějak řešit nebo někoho popotahovat? Dekuji. Bohužel su,jeden z případu, který dostava peníze k výplatě bokem.


odpovídal(a): Redakce

Doklad pro pokladnu

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu, zda mohu z pokladny OÚ proplácet i ručně vystavené paragony, jedná se většinou o občerstvení nebo dárky na obecní akce, kupované v místních obchůdcích ( obchůdky mají EET, ale pravděpodobně je pro ně rychlejší a jednodušší napsat papírový paragon, a do EET si vše zadají později). To, že zboží bylo opravdu pořízeno, je prokazatelné, neboť dárky i občerstvení bylo opravdu předáváno. Prostudovala jsem vše možné, ale konkrétní odpověď jsem nikde nenašla, snad jen to, že prodejce může vystavit papírový paragon v případě poruchy pokladny. Konzultovala jsem tento případ s jednou profi-účetní, která mi říkala, že zákon o účetnictví, kterým se řídíme my, účetní, se nezměnil, a že nejsme povinni sledovat, proč obchod vystavil papírový paragon a zda obchod platbu zaregistroval, že to je "problém" prodávajícího. Papírový paragon prý náležitosti podle zákona o účetnictví má a tak jej můžeme z pokladny proplácet. Proplácím je tedy, ale mám trošičku strach, a tak se chci zeptat na Váš názor, a případně, na jaký zákon se mám odvolat ... moc Vám děkuji, P.


odpovídal(a): Redakce

Doklad pro platbu

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu, zda mohu z pokladny OÚ proplácet i ručně vystavené paragony, jedná se většinou o občerstvení nebo dárky na obecní akce, kupované v místních obchůdcích ( obchůdky mají EET, ale pravděpodobně je pro ně rychlejší a jednodušší napsat papírový paragon, a do EET si vše zadají později). To, že zboží bylo opravdu pořízeno, je prokazatelné, neboť dárky i občerstvení bylo opravdu předáváno. Prostudovala jsem vše možné, ale konkrétní odpověď jsem nikde nenašla, snad jen to, že prodejce může vystavit papírový paragon v případě poruchy pokladny. Konzultovala jsem tento případ s jednou profi-účetní, která mi říkala, že zákon o účetnictví, kterým se řídíme my, účetní, se nezměnil, a že nejsme povinni sledovat, proč obchod vystavil papírový paragon a zda obchod platbu zaregistroval, že to je "problém" prodávajícího. Papírový paragon prý náležitosti podle zákona o účetnictví má a tak jej můžeme z pokladny proplácet. Proplácím je tedy, ale mám trošičku strach, a tak se chci zeptat na Váš názor, a případně, na jaký zákon se mám odvolat ... moc Vám děkuji, P.


odpovídal(a): Redakce

Účtování zásob vlastní výroby

Hezky den, vyhodnocují výsledek hospodaření a stává se ze mi ho výrazně ovlivňují položky změna stavu výrobku a polotovarů. Chtěla bych se zeptat jak je možné ze jeden měsíc je na tomto účtu stav minus a jeden plus. Pokud je plus tak mi to výrazně navyšuje výsledek hospodaření, pokud je minus tak mi to zase výrazně ovlivňuje dolu. Děkuji za vysvětlení.


odpovídal(a): Redakce

Podnikání a rozvod

Dobrý den, chtěla bych požádat o radu. Manžel podniká v maloobchode jako OSVČ, já mu dělám spolupracující osobu. Manžel je plátce DPH. Nyní se budeme rozvádět a v rámci nesporného rozvodu a vypořádání jmění přejde podnikání na mě. V praxi to znamená v podstatě jen zboží co je na prodejně, nemovitosti ani hodnotnější movitost žádná není. Dále budu pokračovat v podnikání na své IČ, DIČ. Nevím ale jak má správně proběhnout vyrovnání DPH u zboží co ted leží na prodejně. Manžel podnikání ukončí s nulovými zásobami zboží a já budu dál prodávat už na své DIČ a nové zboží nabírat na svoje DIČ? Nebo manžel ukončí podnikání, bude muset vrátit DPH ze zásob a já si pak DPH z těchto zásob co přejdou na mě odepíšu? Pokud ano, na základě jakého dokladu? Předem děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Možnosti dalšího podnikání

Dobry den Mel bych jednu otazku. Ja jsem OSVC a danim vydajama. Chtel bych od Vas vedet jestli by se me v budoucnu vyplatilo udelat si s.r.o cko a jake bych mel v mem pripade danove vydaje. Cisla podnikani v roce 2016: Prijmy: 2700000 Vydaje: 2300000 Zisk: 400000 Dan z prijmu: 400000 x 0,15- 24840= 35160 Korun Zdravko: 200000 x 0,135= 27000 Korun Socialni: 200000 x 0,292= 58400 Korun V sume jsem musel zaplatit 120560 Korun Me by ted zajimalo kolik bych zaplatil pokud bych mel s.r.o a danil tam jako spolecnik Dekuji moc za info S pozdravem


odpovídal(a): Redakce

Hodnota skladu

Dobrý den, píši DP na téma řízení nákladů u firmy vyrábějící stroje. Možná úspora nákladů se jeví ve výrobě převodovek v dávkách. Otázkou je , kolik si firma může dovolit vázat finančních prostředků na skladě, aniž by ohrozila chod firmy. Případně, jestli se vyplatí peníze investovat jinam. Aby byly zohledněny náklady na skladování, inflace, rizika spojená se skladováním apod. Měl by někdo tip jak na to? Děkuji