Daňové poradenství

Nevíte si rady v oblasti daní? Daňových zákonů je celá řada a neustále se mění. Pokud máte otázku, týkající se právě této oblasti, naše poradna je vám k dispozici. Pomůžeme vám nalézt odpovědi na vaše otázky:

  • Daň z příjmů fyzických osob (slevy na dani, odečitatelné položky, osvobození od daně, daňové přiznání...) 
  • Daň z nemovitých věcí  (daňové přiznání, koeficienty,...)
  • Daň z nabytí nemovitých věcí (osvobození, určení základu daně,...)
  • Daň silniční  aj.

 

FORMULÁŘ PRO VLOŽENÍ DOTAZU:

Omlouváme se čtenářům a uživatelům našeho Poradenského centra, ale poradna daně je dočasně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

DOTAZY V SEKCI: DANĚ

odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, měl bych 2 dotazy: 1) odpisy majetku…

Dobrý den, měl bych 2 dotazy: 1) odpisy majetku uvádím v DAP FO do řádku 104 Výdaje, nebo do řádku 106 (resp. tab. E)? A kdy vyplním uplatněné odpisy v Příloze č. 1. bod 2 A. Údaje o obratech a odpisech? 2) Investiční majetek nakoupený např. v roce 2002 odepisuji v roce 2005 podle nového zák. o dani z příjmů (nové odpisové sazby a počet let), nebo budu v roce 2005 odpisovat dle zák. z roku 2002? Děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Podnikatel má…

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Podnikatel má zapůjčeno vozidlo od matky (její soukromé) k podnikání. Smlouva je sepsaná na nájem 1.000?-Kč za měsíc. Zaplacena silniční daň a vozidlo se nepoužívá k soukromým účelům. Může si podnikatel nárokovat amortizaci 3,50Kč? Nebo může dát do nákladů jen PHM? Děkuji



odpovídal(a): Redakce

Dobrý den. Pokud naše podnikání bude naplňovat…

Dobrý den. Pokud naše podnikání bude naplňovat ustl. živnostenského zákona (zkráceně 5 znaků podnikání) měl by mít každý účastník sdružení ŽL. Za sdružení vedeme jednu daňovou evidenci, jak jsme se dozvěděli na finančním úřadě a každý účastník sdružení si podává přiznání k dani z příjmů FO a vychází ze své daňové evidence. Můžeme dát všechny výdaje do sdružení a tudíž také do daňové evidence? Např. individuláně placení sociálního a zdravotního pojištění, různý operátor u mobilních telefonů, různé sazby u používání soukromých aut pro podnikání atd. Tak by vlastně tyto výdaje byly již ve sdružení a v přiznání k dani z příjmů by se tyto výdaje rozdělili mezi dva členy sdružení napůl. Lze to tak udělat? Nebo se tyto výdaje připočítají k přiznání k dani z příjmů až na konci roku? Myslím, že Tyto výdaje spadají do daňové evidence, do sdružení, takže by se měly účtovat po měsíci, jako když se účtuje pro 1 FO. děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, měl bych dotaz ohledně miminálního…

Dobrý den, měl bych dotaz ohledně miminálního základu daně(101000,-). Vztahuje se na mě jako na sportovce (OSVČ)?? (nyní mi totiž vyšel základ daně nižší než tento minimální). Příjmy mám jen ze sportovní činnosti. Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, v loňském roce jsem doplatila…

Dobrý den, v loňském roce jsem doplatila posledních 8 měsíců leasingu. Měsíční splátky účtuji v pen. deníku nedaňově, v DAP řadím aktuální část do položek snižujících zákl.daně. Je možné si leasing za uplynulý rok vůbec neuplatnit jen proto, že se nechci dostat do ztráty? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Vážený pane doktore.Prosím o radu ohledně…

Vážený pane doktore.Prosím o radu ohledně zpětného leasingu.Jsem OSVČ a v roce 2004 jsem byl neplátce DPH.OD 1.1.2005 jsem se stal plátcem DPH.Změní se u mne něco ohledně evidování DPH?Jak jednotlivé operace mám zaúčtovat?Dostal jsem výdajový pokladní doklad od autobazaru na částku 289000.00Kč.Daňový doklad na manipulační poplatek-základ DPH 833.35 Kč,DPH 5% 41.65.Celkem 875.00Kč.Daňový doklad-faktura. Dodavatel -autobazar.Konečný příjemce-OSVČ.Odběratel-leasingová společnost.V hotovosti-219000.00,bankovním převodem 70000.00,Celkem k úhradě-289000.00.Leasingová smlouva vypadá takto.Mimořádná splátka-daňový základ-219000.00Kč,DPH 19%-0Kč,Celkem-219000.00,Administrativní poplatek:DPH19%-0Kč,Celkem-0Kč.Pravidelná splátka:daňový základ-5648.03Kč,DPH19%-703.69,Celkem-6351.72Kč.Kupní cena:daňový základ-1000.00Kč,DPH19%-0Kč,Celkem-1000.00Kč.Splátkový kalendář vypadá takto:Mimořádná splátka:cena bez DPH-0Kč,DPH19%-0Kč,cena DPH 0%-219000.00Kč,Pojištění DPH 0%-0Kč,k úhradě celkem 219000.00Kč.Pravidelné splátky:cena bez DPH-3703.59Kč,DPH19%-703.69,DPH0%-1944.44Kč,pojištění DPH0%-0Kč,celkem-6351.72Kč.Na to,že jsem si půjčil 70000.00Kč mi zaúčtování připadá dost divné,neboť podle mne bych měl dát 289000.00Kč do daňových příjmů?A částku 6351.72krát 36 měsíců rozpustit během 3 let do daňových výdajů.Prakticky dávám víc do příjmů než do výdajů?Podle mne by to mělo být fifti fifti.Ještě nevím co s mimořádnou splátkou,jestli se nějak účtuje?Auto je v majetku firmy a používá se i k soukromým účelům.DPH ve splátkách by se mne asi nemělo dotknout,neboť leasing jsem uskutečnil jako neplátce DPH.Předem děkuji za kladnou odpověď a jsem s pozdravem.


odpovídal(a): Redakce

Fyzická osoba- podnikatel, plátce DPH provedl v…

Fyzická osoba- podnikatel, plátce DPH provedl v pronajatých prostorách výměnu nefunkčního schodiště za nové. Může daň zaplacenou při pořízení schodiště na vstupu uplatnit jako odpočet DPH? Jaký vliv má z hlediska odpočtu DPH případné posouzení, zda jde o technické zhodnocení nebo o opravu pronajaté věci? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den pane doktore, jsem OSVČ, vedu…

Dobrý den pane doktore, jsem OSVČ, vedu jednoduché účetnictví a mám manželku jako spolupracující osobu (má svoje DIČ) v minulých letech jsem rozděloval příjmy a výdaje mezi mě a spolupracující osobu, ovšem letošní základ daně mám cca 110000Kč a nechci na spolupracující osobu rozdělovat nic. Moje otázka zní : Je-li manželka povinna podávat daňové přiznání je-li rozdělení 100% já a ona 0% , když nemá jiný příjem. Nebo jestli musí podat nějaké čestné prohlášení.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý dem, příští měsíc budeme odkupovat od města…

Dobrý dem, příští měsíc budeme odkupovat od města byt, který jsme měli v nájmu 6 let. Tento byt chceme obratem prodat. Utržené peníze hodláme použít na rekonstrukci nově pořízeného domu, ale pravděpodobně nevyužijeme celé získané částky. Jak to bude s placením daně z příjmu? Musíme ji platit z celého rozdílu kupní a prodejní ceny, nebo si lze náklady na rekonstrukci nového bydlení z této částky odečíst? Dále by mě zajímalo, zda stačí pro "lhůtu 2 let po nabytí bytu", mít v tomto bytě trvalé bydliště ( a např. jej pronajímat ) nebo zde musíme prokazatelně bydlet, abychom nemuseli platit při jeho prodeji daň z příjmu? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Prosím o radu. OSVČ přerušila podnikání k 29.2…

Prosím o radu. OSVČ přerušila podnikání k 29.2.2004 a od 1.3.2004 je poživatelen předčasného starobního důchodu. V 7/2004 ji na základě smlouvy o dílo bylo vyplaceno 49.500,- Kč, jednalo se o honorář za autorské dílo ( komentování sportovních přenosů). Jak tento příjem zdanit? Já bych danila v §10, kde bohužel nemohu uplatnit paušální výdaje, na OSSZ řekli, ať to zdaní, ale v žádném případě neuvádí do přehledu( je poživatelem předčasného důchodu), ale pokud to uvedeme do §7 k příjmům za 1-2/2004 tak to musíme všechno uvést do přehledu? Děkuji za odpověď.



odpovídal(a): Redakce

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy…

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy o provádění umělěckého výkonu přijmy ve výši 80000 + 15 000 nepěněžní přijmy. Z toho mu 30000 bylo připsáno na účet až v roce 2005, Dle jakého § danit? Nemá živnost. list. Je nutno podávat přehled na soc a zdravotní poj? Bude z této smlouvy odvádět soc a zdrav. poj? Jaké % je možno odečíst na náklady ?


odpovídal(a): Redakce

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy…

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy o provádění umělěckého výkonu přijmy ve výši 80000 + 15 000 nepěněžní přijmy. Z toho mu 30000 bylo připsáno na účet až v roce 2005, Dle jakého § danit? Nemá živnost. list. Je nutno podávat přehled na soc a zdravotní poj? Bude z této smlouvy odvádět soc a zdrav. poj? Jaké % je možno odečíst na náklady ?


odpovídal(a): Redakce

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy…

Manžel státní zaměstnanec měl na základě Smlouvy o provádění umělěckého výkonu přijmy ve výši 80000 + 15 000 nepěněžní přijmy. Z toho mu 30000 bylo připsáno na účet až v roce 2005, Dle jakého § danit? Nemá živnost. list. Je nutno podávat přehled na soc a zdravotní poj? Bude z této smlouvy odvádět soc a zdrav. poj? Jaké % je možno odečíst na náklady ?


odpovídal(a): Redakce

3. Zálohy na ceny základních služeb, jejichž…

3. Zálohy na ceny základních služeb, jejichž výčet je uveden v § 1 odst. 1 vyhlášky č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytů a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu, ve znění pozděj-ších předpisů (např. za ústřední (dálkové) vytápění, za dodávku teplé vody, úklid společ-ných prostor v domě, užívání výtahu, dodávku vody z vodovodů a vodáren, odvádění odpadních vod kanalizacemi, užívání domovní prádelny, osvětlení společných prostor v domě, kontrolu a čištění komínů, odvoz popela a smetí, odvoz splašků a čištění žump, vybavení bytu společnou televizní a rozhlasovou anténou), které pronajímatel po uplynutí roku zúčtuje se skutečnými daňovými výdaji za tyto služby, nezahrnuje pronajímatel do zdanitelných příjmů a ani platby za tyto služby nezahrnuje do daňových výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Vážený pane doktore, prosím o pomoc. Výše uvedené jsem se dočetla na jiném serveru, ve Vašich předchozích odpovědích však píšete, že příjem od nájemníků za služby je příjem podléhající zdanění. Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

V roce 1991 jsem dostal v restitucíhc podíly…

V roce 1991 jsem dostal v restitucíhc podíly obytném domě. Ty jsem postoupil pani která tam bydlela s tím že mi proplatí jejich hodnotu. K tomu nedošlo a loni jsem se soudní cestou domohl dražby a vyrovnání. Musím tento příjem zdaňovat? Děkuji.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den pane doktore, s manželem jsme v březnu…

Dobrý den pane doktore, s manželem jsme v březnu 2001 koupili zahradu, na které jsme v roce 2004 postavili rodinný dům (kolaudován byl v prosinci 2004). Trvalé bydliště zde máme od ledna 2005. Nyní v březnu 2005 tento dům prodáváme. Budu platit daň z přijmu z prodeje tohoto domu? Děkuji


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, prosím o radu: PO , vede PÚ, sklad…

Dobrý den, prosím o radu: PO , vede PÚ, sklad účtuje způsobem B. 31.12.04 vyfakturovala zakázku zákazníkovi. Při inventuře dokladů a inventuře zásob bylo jednatelem sděleno, že vlastně tato zakázka nebyla ještě provedena, ani dosud nebyla zaúčtováno spotřeba materiálu, protože fyzicky vůbec nedošel, ani nepřišla faktura. (Nevím, proč jednatel dal do účtárny příkaz tuto zakázku fakturovat). Je možné tuto pohledávku zaúčtovat na účet 384 výnosy příštích odbdobí? Pokud ne, jak správně přiřadit výnosy z pohledávky k nákladům r. 2005? Děkuji za odpověď.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den, kde se v přiznání typ B daňová…

Dobrý den, kde se v přiznání typ B daňová evidence, projeví zvýšení příjmů v případě převedení DHIM do osobního užívání? Děkuji za odpověď. Přeji vám hezký duben.


odpovídal(a): Redakce

Dobrý den,vracím se už k zodpovězenému dotazu,já…

Dobrý den,vracím se už k zodpovězenému dotazu,já jsem se špatně vyjádřil,tak ještě znovu,prtože za rok 2005 lze uplatnit společné zdanění manželů,co bude výhodnější společné zdanění manželů,nebo si nechat manželku jako spolupracující osobu,děkuji za odpověď


odpovídal(a): Redakce

Nevím,ptám-li se ve správné poradně(zda by můj…

Nevím,ptám-li se ve správné poradně(zda by můj dotaz nepatřil spíše do sekce bydlení,ale z mého pohledu se týká spíše daní)a tak věřím, že mi odpovíte. Splácím hypotéku,kterou jsem si vzala na koupi rodinného domku, a ráda bych si odečetla z daňového základu zaplacené úroky. Narazila jsem však ve znění zákona-§15,odst.7 na jeho konci na větičku,která mě zaskočila "Používá-li se bytová potřeba podle písmen a) až h) nebo její část k podnikatelské nebo jiné samostané výdělečné činnosti anebo k pronájmu, lze odečet úroků po dobu užívání bytové potřeby k uvedeným účelům uplatnit pouze v poměrné výši" Jsem totiž OSVČ a v domku mám jako FO podnikající na ŽL sídlo firmy(=trvalé bydliště). Znamená to tedy,že musím odečet úroků nějak krátit?Pokud ano,jak určím vhodný poměr,když nemám žádnou konkrétní místnost vyhrazenou pro podnikání(mám prostě jen pracovní stůl s PC v ložnici). Řešilo by nutnost krácení odpočtů např.zřízení provozovny na jiné adrese a přepsání sídla živnosti tam? Děkuji za radu.